Festivalul Internațional de Teatru „Miturile Cetății“ 2018, o retrospectivă în imagini
Festivalul Internațional de Teatru „Miturile Cetății“, ediția a III-a, s-a încheiat, dar ecourile sale încă nu s-au stins. Nu pot fi uitate cele opt zile cu peste 30 de evenimente artistice, care au fost oferite publicului constănțean de către inițiatorul evenimentului, Teatrul de Stat Constanța (TSC), cu sprijinul Consiliului Județean și al partenerilor.
„Cu toate problemele, generate mai ales de factori incontrolabili, precum vremea instabilă sau starea de sănătate a unui actor invitat (n.r. – din cauza prognozei meteo, ultimul spectacol din cadrul festivalului, „Magic Național“, în regia lui Ion Caramitru nu s-a mai ținut în Piața Ovidiu, ci la Centrul Multifuncțional Educativ pentru Tineret «Jean Constantin», iar cu o zi înainte, spectacolul „Dumnzeul răzbunării“, în regia lui Hausvater, care trebuia să aibă loc în Piața Ovidiu, a fost anulat, ca urmare a îmbolnăvirii actorului din rolul principal) Teatrul de Stat Constanța și-a îndeplinit obiectivele principale, de a oferi constănțenilor evenimente culturale valoroase și de a continua tradiția unui festival care a fost înființat în anul 1978 (n.r.- «Seri de teatru antic») și, într-un context mai favorabil culturii, ar fi împlinit 40 de ani în 2018“, au menționat organizatorii.
Din 20 iunie până în cea de-a 27-a zi a lui Cireșar, publicului i s-au pus la dispoziție 19 spectacole de teatru. La acestea se adaugă recitalul din prima zi a Festivalului, „Pân’ la cer“, oferit de Adrian Naidin și colegii săi, recitalul de poezie, susținut de Sânziene la Catedrala Arhiepiscopală de actorul și directorul Festivalului Internațional de Teatru de la Sibiu, Constantin Chiriac, opt spectacole stradale, marca Famous Art din Cluj.
Plus două lansări de cărți cărți („Teatru“, de Cătălina Florescu și „Teatru… și nu numai“, de Valentin Sgarcea), două lansări de reviste („Infinitezimal“ și „Scena.ro“, conferința „Pelerinaj prin teatru și viață pe trei continente“, susținută de regizorul Alexander Hausvater, precum și un colocviu dedicat Centenarului Marii Uniri, găzduite de Muzeul de Istorie Națională și Arheologie Constanța, unul dintre partenerii importanți ai evenimentului.
Spectacolele s-au desfășurat pe șapte „scene“ diferite, clasice și neconvenționale: Teatrul de Stat, Teatrul pentru Copii și Tineret „Căluțul de Mare“, Piața Ovidiu, Termele Romane, Cazino, Catedrala Arhiepiscopală „Sfinţii Apostoli Petru şi Pavel“ şi Centrul Multifuncțional Educativ pentru Tineret „Jean Constantin“.
Pentru a introduce publicul în atmosfera… mitică a străvechiului Tomis, festivalul s-a deschis pe 20 iunie, în fața TSC, cu o paradă de costume antice, realizate de specialistul Muzeului de Arheologie „Callatis“ din Mangalia Iulia Bădin.
Și Ziua Iei a fost marcată în cadrul Festivalului „Miturile Cetății“, printr-o dubla manifestare organizată de Muzeul de Artă Populară Constanța, partener al evenimentului: expoziția „Tipologia iei“ și manifestarea în aer liber „Ia românească – tradiție și artă“, la care au participat două creatoare din vestitul centru de ii Breaza. Mai mult, parada cu costume populare, susținută cu ajutorul Centrului Cultural Județean „Teodor Burada“ a dat un plus de culoare zilei de Sânziene.
Festivalul Internațional de Teatru „Miturile Cetății“ a fost loc de întâlnire pentru 13 trupe de teatru de țară și patru din străinătate.
Evenimentul teatral al verii a fost deschis pe 20 iunie, pe scena TSC, de spectacolul antrenant al Teatrului „Toma Caragiu“ din Ploiești, „Zaraza“, în regia lui Răzvan Mazilu, un omagiu adus perioadei interbelice, „rapsozilor“ ei și lui Constantin Tănase.
A urmat, în Piața Ovidiu, spectacolul stradal „Regatul de foc“, oferit de trupa Famous Art din Cluj, care, în fiecare seară a prezentat câte un spectacol tematic, precum: „Statuile grecești“, „Ruinele romane“, „Omul-oglindă“ și „Nightingale“.
La căderea întunericului, violoncelistul Adrian Naidin, percuționistul Gabriel Bălașa și pianistul Sorin Zlat au purtat publicul numeros „Pân’ la cer”, prezentându-i un melanj de jazz și de folclor autentic românesc.
În cea de-a doua zi a festivalului, pe 22 iunie, scena Teatrului „Căluțul de mare“ a… explodat apoi „Butoiul cu pulbere“, o un spectacol cu accent… ardelenesc și umor negru, după Dejan Dukovski, în regia lui Marcel Țop. Acest spectacol al Teatrului Municipal Baia Mare a adus pe scena constănțeană mari actori care, într-un veritabil tur de forță, au prezentat drama românilor care sunt nevoiți să ia drumul străinătății pentru a fugi de neajunsurile din țara natală.
Seara a continuat cu două spectacole inspirate de tragediile grecești. Primul dintre ele a fost spectacolul TSC, recent premiatul „Dionysos“, inspirat de „Bacantele“ lui Euripide. Cu Marius Bodochi în rolul titular și cu bacantele înarmate cu tirsuri și cu coarne de taur pe cap, în rol principal, ca personaj colectiv, spectacolul pus în scenă de italianul Daniele Salvo, a avut un puternic impact vizual și emoțional (prin muzica psihedelică și proiecțiile video) asupra publicului, transpunându-l în lumea tenebroasă a răzbunătorului zeu, părinte al tragediei.
După aceea, pe fundalul oferit de Termele Romane din anticul Tomis, sub cerul senin de iunie, a fost prezentată cutremurătoarea poveste a fiicei lui Oedip, Antigona, fecioara care înfruntă pe mai marii Tebei punând mai presus de poruncile omenești dragostea sa de soră care dorește să-și înmormânteze fratele, pe Poliniche. „Antigona“, spectacolul cutremurător pus în scenă de MC Ranin pentru Teatrul „Alexandru Davila“ din Pitești, a beneficiat și de o scenografie inedită, „o scenă“ înclinată cu numeroase trape prin care ieșeau și intrau personajele, corul fiind amplasat în dreapta scenei.
Cea de-a treia zi a Festivalului Internațional de Teatru „Miturile Cetății“ le-a fost dedicată tinerilor care aspiră la o carieră artistică. La amiază, elevii Colegiului Naţional de Arte „Regina Maria“ din Constanţa au prezentat pe scena Teatrului „Căluțul de mare“ spectacolul „Hamlet“, iar seara, studenții Universităţii Naţionale de Artă Teatrală şi Cinematografică „I. L. Caragiale“ au adus-0, pe aceeași scenă, pe…„Cântăreața cheală“ a lui Ionesco, în regia Valeriei Sitaru și a lui Vlad Logigan.
În aceeași seară, pe scena TSC, actorii de la Teatrul „Regina Maria“ Oradea au prezentat un muzical fără vârstă, „Scripcarul pe acoperiș“, pus în scenă de Korcsmáros György.
A urmat, în Piața Ovidiu, spectacolul-narațiune cu două personaje al Companiei Premier Acte din Lyon, Franța: „Omul care l-a omorât pe Don Quijote“
Pe 23 iunie, în cea de-a patra zi a Festivalului „Miturile Cetății“, deschisă de conferința regizorului Alexander Hausvater, pe scena TSC au urcat „Fecioarele noastre cele grabnic ajutătoare“ (Teatrul Excelsior din București), regizate de Răzvan Mazilu, pentru a se da în spectacol într-un muzical în care teribilismul adolescentin s-a vrut a fi sinonim cu limbajul fără perdea și alte practici „neortodoxe“.
Seara, Teatrul Yddishpiel din Tel Aviv, Israel, a prezentat publicului din Piața Ovidiu un muzical de calitate, „Cei 2 Kuni Lemel“, în regia lui Alexander Hausvater, pe textul unui evreu născut în România, Avraham Goldfaden, fondator, la Iași, al primului teatru evreiesc din lume.
Pe 24 iunie, în ziua a cincea a festivalului, publicul a văzut pe scena TSC un alt spectacol, dur precum războiul, pus în scenă de Hausvater, de această dată pentru Teatrul „Tony Bulandra“ din Târgoviște, „Balcanicele“. Acesta a fost precedat de titlul propus de Unteatru din București, „The Sunset Limited“, regizat de Andreea și Andrei Grosu.
Ziua a cincea s-a încheiat în fața Cazinoului din Constanța cu „Repetiția – Alcmena, Amfitrion, Jupiter și farsele lor“, spectacol propus de Teatrul Astragali din Lecce, Italia, în regia lui Fabio Tolledi.
„Păi… despre ce vorbim noi aici, domnule?“ , spectacolul Teatrului Act din București, cu care s-a deschis cea de-a șasea zi a Festivalului „Miturile Cetății“, a transpus publicul în atmosfera satului românesc înainte de cel de-Al Doilea Război Mondial. Actorii Marcel Iureș și George Mihăiță, sub bagheta regizorală a lui Alexandru Dabija, au readus la viață personajele din celebrul roman al lui Marin Preda „Moromeții“, oferind publicului un regal actoricesc.
Seara, în Piața Ovidiu, a fost o atmosferă de sărbătoare, probabil cea mai reușită și dinamică din acest loc, datorită spectacolului-concert „Svejk în concert“, creat de Ada Milea, pentru Teatrul Național „Lucian Blaga“ Cluj.
Penultima zi a festivalului organizat de teatrul constănțean s-a deschis cu un monolog cutremurător, „Decalogul după Hess“, de Alina Nelega, susținut de premiatul actor ungur Harsanyi Attila, care a respectat indicațiile regizorale ale lui Tapaszto Erno. Spectacolul, o coproducţie marca Compania Teatrală Aradi Kamaraszínház (Arad) și Baza Teatrală de la Zsámbék (Ungaria), prezentat pe scena Teatrului „Căluțul de mare“ a transpus publicul în universul halucinant al lui Rudolf Hess, adjunctul lui Hitler.
Pe scena TSC a urmat un spectacol atipic, propus de Teatrul „Fani Tardini“din Galați, „Uimitoarele numere de singurătate ale lui Edward Gant“, în regia lui Dragoș Alexandru Mușoiu.
Pe 27 iunie, după colocviul „100 de ani de teatru în România Mare“, publicul a urmărit seara, în sala TSC, un spectacol creat de Silviu Purcărete pentru Teatrul Național „Radu Stanca“ din Sibiu, „Oidip“, cu Constantin Chiriac și Ofelia Popii în rolurile principale.
Ediția a III-a a Festivalului Internațional de Teatru „Miturile Cetății“ s-a încheiat la Centrul Multifuncțional Educativ pentru Tineret „Jean Constantin“ cu spectacolul Teatrului Național București, „Magic Național“, în regia lui Ion Caramitru.
Fiecare trupă participantă a primit trofeul festivalului, realizat de artista Iulia Năstase, cea care a creat și trofeul Festivalului „George Enescu“.
În loc de concluzie…
„A luat sfârșit cea de-a treia ediție a Festivalului Internațional de Teatru «Miturile Cetății» și putem concluziona că a fost un succes, căci stau mărturie aplauzele, numărul mare de spectatori, opiniile lor exprimate în fața camerelor de filmat și în chestionarele de feed back pe care le-am împărțit (…) Este notabilă participarea la festivalul nostru a unor mari personalităţi ale teatrului românesc, precum Ion Caramitru, Marcel Iureş, George Mihăiţă – şi îi menţionăm doar pe actorii cei mai cunoscuţi publicului, dar mult mai mulţi dintre invitaţii noştri şi-au confirmat valoarea de-a lungul timpului – a directorilor de teatre şi a regizorilor care au venit cu plăcere la Festivalul «Miturile Cetății». De asemenea, menţionăm prezenţa, cu o performanță actoricească excepțională în «Decalogul după Hess», a actorului Harsányi Attila, laureat anul acesta cu cea mai importantă distincție de stat din Ungaria, «Jászai Mari» pentru întreaga activitate teatrală. Subliniem contribuţia deosebită a Consiliului Judeţean Constanţa, finanţatorul acestui festival, care ne-a fost alături şi în acest an. Teatrul de Stat Constanța mulțumește instituțiilor partenere, care au contribuit la organizarea festivalului: Primăria Constanța, UNITER, Teatrul pentru Copii și Tineret «Căluțul de Mare», Muzeul de Istorie Națională și Arheologie Constanţa, Muzeul de Artă Populară, Muzeul de Istorie și Arheologie Callatis Mangalia, Biblioteca Județeană «I. N. Roman», Centrul Cultural Județean «Teodor T. Burada», Arhiepiscopia Tomisului. Mulţumiri, felicitări şi recunoştinţă transmitem cu precădere voluntarilor care ne-au ajutat să comunicăm mai bine cu publicul nostru, cronicarilor de teatru şi jurnaliştilor care au fost alături de noi pentru promovarea festivalului“, au transmis organizatorii prin intermediul unui comunicat de presă.