Iureș și Mihăiță, regal actoricesc la „Miturile Cetății“ – „Ne-am propus să tragem de mânecă oamenii ca să învețe carte“
O scenă, doi mari actori, care interpretează două (și chiar mai multe) personaje celebre dintr-un faimos roman și câteva sute de priviri ațintite asupra lor. Scena e cea a Teatrului de Stat Constanța, actorii sunt inegalabilii Marcel Iureș și George Mihăiță, personajele pe care le interpretează sunt Ilie Moromete și Cocoșilă din faimosul roman al lui Marin Preda, „Moromeții“, adaptat pentru scenă de cunoscutul realizator al emisiunii „Garantat 100%“, Cătălin Ștefănescu, iar viziunea regizorală îi aparține unui alt nume mare al teatrului românesc, Alexandru Dabija. Spectatori sunt constănțenii participanți luni, 25 iunie, la Festivalul Internațional de Teatru „Miturile Cetății“, ediția a III-a, ziua a VI-a, organizat de Teatrul de Stat Constanța.
„Păi… despre ce vorbim noi aici, domnule?“ este spectacolul Teatrului Act din București care electrizează o sală întreagă, care atinge perfecțiunea prin rostire, trăire, emoție. Cu un decor minimalist (un gărduț din lemn, o ladă de zestre cu motive tradiționale incizate, două scăunele din lemn, scunde, cu trei picioare și un postament cu rol de masă), spectacolul a reconstituit atmosfera satului românesc cu puțin timp înainte de începerea celui de-Al Doilea Război Mondial.
Ce reușesc să facă Iureș și Mihăiță cu personajele lor este magie curată. Cei doi prieteni vorbesc despre toți, toate și despre nimic(uri), se ceartă și se împacă cu duioșie, ca doi copii mari. Se jignesc ca și cum s-ar alinta. Fumează împreună, sorb din aceeași sticlă cu înghițituri mici și mânâncă cu mare poftă fasole și ceapă roșie, zdrobită cu pumnul ca să îi iasă „inima“ pe care Cocoșilă o revendică. Prin glasul și jocul lui Mihăiță prind viață și alte personaje, pe care Ilie Moromote (îmbătrânit prematur de muncă și de neputința de a-și struni băieții cei mari, pe Nilă, dar mai ales pe Paraschiv) cu vocea așezată, apoi din ce în ce mai precipitată, îi aduce în scenă. Este vorba mai ales despre recalcitrantul Paraschiv, beat și ud leaorcă, ce devalizează lada de zestre a fetelor, Nilă, care doarme dus, Tita și Catrina. Nu lipsește nici Pisică, pe care Ilie Moromote îl imită povestindu-i prietenului său pățaniile cu numeroasa familie a lui Traian.
Și, de parcă nu ar fi fost totul de ajuns, după supărarea provocată de Paraschiv, mai apare și mezinul Neculai, pe care George Mihăiță îl interpretează magistral, de parcă ar avea vârsta personajului, și care, suduind-o pe Bisisica, îi cere tatălui să-l dea la școală promițând ferm: „O să învăț carte, tată“.
„Ne-am propus să tragem de mânecă oamenii ca să învețe carte. Pentru că este o rană care se tot deschide în țara noastră. E o jale cam peste tot în lume, dar noi am rămas cu această rană deschisă care, din când în când, doare. Când e vreme urâtă, când e mohorât“, a declarat, la finalul spectacolului, Marcel Iureș.
„Păi… despre ce vorbim noi aici, domnule?“ s-a jucat luni seara, pe scena Teatrului de Stat Constanța, cu casa de bilete închisă, așa cum se va juca miercuri, de la ora 19.00, în ultima zi de festival, și „Oidip“, spectacolul regizat de Silviu Purcărete cu care Teatrul Național „Radu Stanca“ din Sibiu participă la „Miturile Cetății“.