„Ziua Z“, în direct, de Ziua Mondială a Teatrului
Teatrul de Stat Constanța celebrează Ziua Mondială a Teatrului, marcată anual pe 27 martie, printr-un spectacol „viu“, care se joacă și pe scenă, dar și pe…. stradă, într-o mașină și pe faleză, și care va transmis în direct pentru cei de acasă: „Ziua Z“.
Regia este semnată de Bobi Pricop după un scenariu scris de Ionuț Sociu, care a avut ca sursă de inspirație Constanța zilelor noastre în care oamenii mor pe trecerile pe pietoni, iar vinovații scapă de judecată datorită intervențiilor unor părinți fără conștiință, dar cu relații.
Spectacolul, în care teatrul se îmbină în mod fericit cu cinematografia, a avut premiera în weekend-ul 20-21 martie, fiind considerat de criticul de teatru Alina Epîngeac „cea mai consistentă și performantă producție realizată în intervalul început odată cu restricțiile impuse de pandemie“.
Un bilet pentru o familie
„Ziua Z“ se va juca sâmbătă, 27 martie, dar și duminică, de la ora 17.00.
Prețul unui bilet, disponibil pe platforma mystage.ro, ajunge la 28,45 lei (preț final). Spectacolul poate fi urmărit de întreaga familie, cu precizarea că nu este recomandat celor care nu au împlinit 16 ani, deoarece conține limbaj licențios.
Spectacolul durează o oră, iar înregistrarea acestuia va rămâne valabilă opt pentru cei care au cumpărat bilet.
Din distribuție fac parte: Marian Adochiţei – Jimmy, Theodor Șoptelea – Paul, Cătălina Mihai – Ana, Florin Aioane – Tudor, Andrei Bibire – Coco Dincă, Iulian Enache – Vali Dincă, Lana Moscaliuc – Vanda, prezentator TV, Lucian Iftime – Cornel, prezentator TV, Nina Udrescu – Violeta Dincă, bunica lui Coco, Liviu Manolache – Truică, IPJ Constanța, Cosmin Mihale – Bebe, pasager în altă mașină, Florentin Roman – Jean, pasager în altă mașină, Mirela Pană – Irina Popa, sociolog Univeristatea „Ovidius“, Dan Cojocaru – Tavi, jurnalist, Georgiana Mazilescu – Ela, prezentator TV, Liliana Cazan – Angela Dumitru, prezentatoare TV, Ștefan Mihai – membru echipa TV, Cristiana Luca – membru echipa TV, Laura Crăciun, Adrian Dumitrescu și Andu Axente – politicieni locali.
Scenografia e realizată de Oana Micu, de partea cinematografică s-a ocupat Mihai Popa, muzica originală e creată de Eduard Gabia, iar de streaming e responsabil Răzvan Rusu.
În mai puțin de o săptămână de la premiera sa, „Ziua Z“ s-a bucurat de aprecierea mass-media. Redăm mai jos câteva dintre aceste ecouri favorabile, în ordinea în care le-a prezentat Teatrul de Stat Constanța într-un comunicat de presă. De asemenea, sublinierile aparțin Dramaticului constănțean.
Alina Epîngeac, critic de teatru, Amfiteatru:
Spectacolul „Ziua Z” de Ionuţ Sociu, în regia lui Bobi Pricop, de la Teatrul de Stat din Constanţa este cea mai consistentă şi performantă producţie realizată în intervalul început odată cu restricţiile impuse de pandemie. Este un spectacol ce nu are nevoie de circumstanţe atenuante, nu îşi cere scuze, nu e o încercare, nu e ad-hoc. Un manifest cât se poate de pertinent, lucid, curajos şi autentic atât din punct de vedere social, cât şi artistic, nu are nevoie de nicio indulgenţă. După un an de rezistat în condiţii vitrege, această premieră se desprinde relevant şi ridică multe sprâncene a uimire. (…)
„Ziua Z” este un spectacol ce nu te lasă indiferent, pentru că vorbeşte despre ceea ce ştim că e adevărat. E cu atât mai impactant şi emoţionant cu cât o face cu profesionalism şi performanţă artistică. Realitatea nu e doar un pretext pentru un spectacol. Ficţiunea nu e doar o platformă pe care socialul se urcă pentru a se face văzut. Moderaţia şi decenţa în care cele două instanţe se completează în această reuşită întâlnire sunt motivele pentru care spectacolul Teatrului de Stat din Constanţa este cea mai consistentă realizare de teatru online, hibrid, din ultimul, atât de problematic, an.
Doina Papp, critic de teatru, Adevărul:
Ziua Z, spectacolul transmis online de Teatrul de Stat din Constanța e rodul unui efort apreciabil de adaptare la situația pandemică în care ne aflăm, punând în același timp în dezbatere probleme legate de chiar rostul și răspunderea teatrului, ca artă de for public.
Doina Jela, scriitoare:
(…) Savuros, riguros, serios și tulburător. Și lipsa de speranță pe care o degajă spectacolul constituie paradoxal o speranță. O mostră de teatru social de cea mai energică inspirație. Mi-a plăcut mult.
Mirela Stîngă, jurnalist cultural:
„Ziua Z“ este inedit și pentru curajul său de a aduce în prim-plan, frust, fără menajamente, bubele, mucegaiurile și noroiul unei societăți în derivă.
Ziua Z este un spectacol-manifest, un spectacol dur, anxios aidoma cu realitatea din care se inspiră, astfel încât, parafrazându-l pe Stendhal, „Ziua Z“ este o oglindă a societății(…); pentru o oră, Teatrul de Stat Constanța vă oferă „o felie“ de realitate, pentru că asemănarea cu fapte și întâmplări reale este șocantă și deprimantă.
Laura Ivăncioiu, blogger cultural:
(…) mi se pare foarte tare că spectacolul de teatru este de fapt o filmare, montare și transmisie live (nu doar de pe scenă, ci și dintr-o mașină în mișcare). Și e teatru – orice mi-ar spune mie conservatorii!
Și mai e ceva ce mi-a plăcut la spectacolul ăsta – că acțiunea e plasată în Constanța, că subiectul e încercarea unor tineri de a schimba societatea asta coruptă în care trăim în România. Îmi place că e atât de mult despre aici și acum.
Teodora Ghica, teatrolog, Liternet:
Sub forma unui produs artistic curajos şi multi-faţetat, Ziua Z trece dincolo de barierele cu care suntem obișnuiți. E un îndemn care se adresează deopotrivă celor de pe scenă și celor din fața ei. Și e departe de a se termina odată cu oprirea live streaming-ului. E mai degrabă un prim pas către schimbare, un îndemn de luat acasă, pe stradă, de gândit și disecat la rece. Totodată, dincolo de concept, dincolo de toate lucrurile cu care ne confruntă, acest hibrid de spectacol de teatru / scurt-mediu-metraj e o primă speranță pentru alternativa de teatru online.
Alberto Păduraru, teatrolog, Liternet:
Ziua Z şochează prin umorul involuntar care îmbracă un subiect sensibil, fapt care duce la un fel de ping pong al reacţiilor spectatorului. Râzi – te simţi prost că râzi – eşti conştient că tot ce se întâmplă e cât se poate de serios din punct de vedere al implicării pentru unele persoane – râzi din nou – te simţi prost că râzi… Şi tot aşa. Un cerc vicios care funcţionează ca mimesis al spectacolului, care în sine e mimesisul Tomisului originar – lucrul măreţ întemeiat pe o crimă.
Sursă foto: Teatrul de Stat Constanța