Baletul „Prinț și cerșetor“, atmosferă de basm, pe muzica lui Beethoven

Cortina se ridică și magia începe. Preț de două ore, bariera dintre realitate și basm se suspendă astfel încât publicul din sala Teatrului Național de Operă și Balet „Oleg Danovski“ este martor tăcut și mirat al unor întâmplări cu prinți și cerșetori, petrecute spre jumătatea veacului al XVI-lea. Totul în pași de dans, pe sublima muzică a lui Ludwig van Beethoven și sub minuțioasa coordonare, soră cu perfecțiunea, a coregrafului Horațiu Cherecheș. Același care s-a ocupat de alegerea muzicii, regie, scenariu – după celebrul roman al lui Mark Twain, „Prinț și cerșetor“ -, și light design, secondat coregrafic de Monica Cherecheș, directorul Companiei de Balet și de prim-soliștii Adrian Mihaiu și Irina Ganea-Mihaiu.

Deși trupa de balet a Teatrului „Oleg Danovski“ este considerată a fi mică în raport cu valoarea și complexitatea repertoriului abordat, acest aspect a fost insesizabil pentru publicul care s-a bucurat și se bucură de fiecare dată să vadă scena (e drept nu prea mare) plină. Mai mult decât atât, având în vedere valorile aproape egale ale soliștilor și constanta lor dorință de autodepășire, distribuția spectacolului „Prinț și cerșetor“ a fost gândită în așa fel încât să le dea șansa și altor artiști să se afirme, fiind concepute duble și chiar triple distribuții pe rol.

print si cersetor teatrul oleg danovski 2

 

Așadar, dacă la premiera națională din 13 iunie a baletului „Prinț și cerșetor“ a văzut o distribuție, la reprezentațiile următoare, precum cea din această duminică, 20 iunie, de la ora 19.00, publicul poate urmări o altă distribuție, ceea ce poate echivala cu un alt spectacol. Mai ales că este știut că nici măcar la spectacolele cu o singură distribuție, o reprezentație nu seamănă cu alta.

Vervă, culoare și rafinament

În rolul cerșetorului devenit prinț, printr-un ludic schimb de roluri, a evoluat prim-solistul Adrian Mihaiu, garanția oricărui spectacol de succes gândit de Horațiu Cherecheș. A transmis, prin fiecare mișcare, bucuria de a dansa, dublată de un profesionalism de înaltă clasă, surse de inspirație pentru mai tânărul Tomonori Sekiguchi, în rolul prințului Eduard, devenit cerșetor, al cărui vis este să devină la fel de bun ca colegul lui.

print si cersetor mizuki kubota adrian mihaiu

Dacă pe partenera lui Adrian Mihaiu, Mizuki Kubota, publicul a mai văzut-o strălucind și în alte roluri, grație virtuozității sale tehnice, așa cum a făcut-o și la reprezentația din 13 iunie, în rolul delicatei Elisabeth, publicul a fost încântat să o descopere în rolul tinerei Beth, pe Cătălina Iliescu, al cărui talent, dublat de multă muncă și dorință de autodepășire, a fost foarte bine pus în valoare. A creat, alături de partenerul său Bogdan Bârsănescu, în rolul devotatului ofițer al Curții Regale, Miles Hendon, căzut în dizgrație imperială, o parte din momentele magice și pline de sensibilitate ale serii.

print si cersetor catalina iliescu bogdan barsanescu

Pe lângă virtuozitatea de necontestat a celor două cupluri de prim soliști – Adrian Mihaiu – Mizuki Kubota și Cătălina Iliescu – Bogdan Bârsănescu, care au încântat cu adagio-uri de mare rafinament și complexitate, răsplătite cu aplauze la scenă deschisă, și a „prințului“ Tomonori Sekiguchi, publicul a urmărit cu vădită bucuria spectacolul de culoare și de mișcare oferit de întreaga trupă, în ansamblul său.

A apreciat verva cu care a dansat alaiul de cerșetori, eleganța doamnelor și a nobilelor de la curte, cumsecădenia și smerenia mamei lui Tom (Cecilia Ursul).

Au intrat în sufletul publicului și cele două personaje negative ale spectacolului, alcoolicul cuplu mamă-fiu (bunica și tatăl lui Tom), Iguacel Sanchez Casadella și  Ryan Brown creând în plan secund remarcabile personaje de compoziție, scena de la masă fiind elocventă, printr-o gestică foarte sugestivă.

print si cersetor teatrul oleg danovski tatal si bunica lui tom

Un alt „personaj principal“ al spectacolului a fost scenografia gândită de neobosita Natalia Kornilova din Federația Rusă, care a pictat cu mâna ei decorurile amintind de vastitatea unor catedrale gotice cu vitralii luminioase sau cele sugerând fragmente de zid lăsate pradă vegetației. De asemenea, costumele ei au conferit strălucire personajelor într-o încântătoare antiteză între tonurile închise, apanaj al rezidenților din Curtea Gunoaielor și mătăsurile fluide și catifelele fastuoase ale Curții Imperiale.

print si cersetor teatrul oleg danovski cersetori

O premieră amânată și așteptată

Ieșirea în lume a baletului „Prinț și cerșetor“ a fost așteptată de public și de artiști, deopotrivă. Programată inițial în toamna lui 2020, în cadrul celei de-a 46-a ediții a Festivalului Internațional al Muzicii și Dansului, amânată din cauza creșterii cazurilor de COVID-19, programată la începutul lui martie și iar amânată din aceleași motive, premiera a ieșit la public în luna în care se coc cireșele. Și a adus bucuria și savoarea unui eveniment mult așteptat de public, generator de stări de bine fiind răsplătit cu aplauze însuflețite minute în șir.

print si cersetor teatrul oleg danovski curtea

Directorul Teatrului „Oleg Danovski“, soprana Daniela Vlădescu, a mărturisit că acesta este cel mai frumos omagiu adus lui Ludwig van Beethoven, la care a luat vreodată parte.

Pentru că spectacolul „Prinț și cerșetor“ este un succes de echipă, al celor văzuți și al celor nevăzuți, iată mai jos distribuțiile complete:

Tom Canty – Adrian Mihaiu/ Tomonori Sekiguchi/ Douglas Stewart, Beth – Cătălina Iliescu/ Irina Mihaiu / Diana Porfireanu, Nan – Ami Inoue/ Cătălina Iliescu, John Canty – Ryan Brown/ Bogdan Bîrsănescu, Miles Hendon – Bogdan Bîrsănescu / Ryan Brown, Mama lui Tom – Cecilia Ursul, Bunica lui Tom – Iguacel Sanchez Casadella, Preotul Andrew – Scot Baldie/ David Wall, Hugo – Keito Shimomura, Jim Surdul – Keita Kamijyo, Jack Mutul – Marin Marius, Jem Șchiopul – Reita Miyashita, Betsy Vrăjitoarea – Mayura Takase, Bridge – Luna Muramatsu, Cinderella ghicitoarea – Megumi Higuchi, Dolores hangița – Sakura Okamura, Eduard Tudor – Tomonori Sekiguchi / Marco-Alexandre Vicente, Elisabeth – Mizuki Kubota, Regele – Marin Marius Adrian/ Stewart Dowglas, Lord Hertford – Mihai Pâslaru/ Scot Baldie, Lord St. John – Daia Kashiwaba, Lady Annabel – Mayu Takahashi, Lady Annmarie – Yuria Soeta, Soldatul din Garda Regală – Marian Basarabeanu, Slujitoarea – Irene Tomassetti/ Ami Inoue, Doamne de onoare – Oana Dincă, Andrada Ion, Diana Porfireanu, Natalia Cîmpeanu, Ella Slingsby, Petronela Serea, Nobili – David Wall, Mattia Longhitano/ Sorin Gâlcă, Ștefan Răut, Arhiepiscopul de Canterbury – Scot Baldie/ David Wall.

Regia tehnică este semnată de Gelu Râpă, maestru de lumini este Theodor Petricilă, iar fotografiile sunt realizate de Corina Radu.

Sursă foto: Teatrul „Oleg Danovski“

Share:

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *