Muzica, o joacă, prin metoda Kodály

Muzica bună înseamnă, pentru toată lumea, bucurie, delectare și răsfăț, iar orele de educația muzicală, care încep încă din grădiniță, ar trebui să fie prilej de bucurie pentru cei mici, ci nu motive de angoasă. Mai ales că muzica are un rol important în dezvoltarea personalității. De aceea, bucuria de a cânta, care decurge și din satisfacția de a înțelege muzica, este unul dintre principiile care stau la baza metodei Kodály, numită așa după numele inventatorului ei, compozitorul, pedagogul și etnomuzicologul maghiar Zoltán  Kodály (1882-1967), prieten cu Bela Bartok, cu care a împărtășit pasiuni comune: muzica și folclorul. De altfel, folclorul muzical al popoarelor, asupra căruia Kodály și Bartok au făcut cercetări stă la baza metodei. Din acest motiv, în 2017, UNESCO a introdus metoda Kodály pe lista patrimoniului cultural spiritual.

„Ritmul unui cântec popular, ușor recognoscibil, face parte din ADN-ul fiecărei națiuni“

„Mesajul de bază al metodei Kodály este să ne folosim tradițiile, folclorul, să nu le uităm, ci să le punem în valoare prin muzică. O țară, o cultură se înțelege foarte bine prin folclor, iar ritmul unui cântec popular, ușor recognoscibil, face parte din ADN-ul fiecărei națiuni“, spune lectorul universitar Kata Asztalos de la Facultatea de Muzică din cadrul Universității din Szeged, care, în perioada 25-26 mai, a susținut la Constanța un seminar, la invitația Asociației „Cultură prin muzică“.

Seminarul de pedagogie muzicală activă de la Constanța, organizat de Asociația „Cultură prin Muzică“, în parteneriat cu Institutul Balassi, Institutul Maghiar din Bucureşti și Institutul Kodály din cadrul Universității de Muzică „Franz Liszt“ din Budapesta, este o dovadă a faptului că metoda Kodály prindă teren, din ce în mai mult, și în România.

Kata îmbină teoria cu practica: face cercetare, predă la facultate, susține cursuri de formare pentru cadre didactice și lucrează cu copiii. O prezență deosebit de agreabilă, caldă și răbdătoare, dornică să împărtășească cu cât mai multă lume beneficiile muzicii și în special pe cele ale metodei Kodály, Kata Asztalos a crescut cu acest concept, mama sa fiind educatoare. Astfel încât metoda Kodály îi este cunoscută încă din viața pântecele mamei. Din acest motiv, și-a dat doctoratul pe pedagogia muzicală.

kodaly constanta cultura prin muzica

Mai mult decât muzică

La seminarul de pedagogie muzicală activă Kodály de la Constanța s-au înscris 10 participante, preocupate să-și perfecționeze metoda de predare a muzicii la clasă.  Conform lectorului universitar, cele 10 cursante au fost foarte deschise, receptive, implicate atât în activitățile practice, cât și în cele teoretice.

„Am fost impresionată, pentru că, cu toate că în România există un altfel de sistem de predare a muzicii, acest concept, complet nou, a fost înțeles cu adevărat și a fost bine pus în practică după s-a văzut la activitățile practice“, a spus, pentru culturaconstanta.ro Kata Asztalos.

Metoda Kodály vede copilul ca un tot și îi pune în valoarea tot potențialul: copilul nu este învățat doar să memoreze un text și să-l redea vocal, ci îi este antrenată memoria auditivă, corpul. Deși începe să fie pusă în aplicare de la vârstele cele mai fragede, această metodă nu are limite de vârstă.

kodaly constanta cultura prin muzica

Despre metoda Kodály , la Constanța. Mărturii

Iată și câteva mărturii ale participantelor de la seminarul de pedagogie muzicală activă Kodály, susținut la Constanța, pe 25 și 26 mai, în sala de conferințe a hotelului Megalos.

Cursul acesta este foarte util: propune o metodă de învățare a muzicii pentru învățământul preșcolar și școlar. Este o metodă dezvoltată de Kodály. Metoda aceasta este mult mai dinamică, cu multe activități de tip practic. În timpul predării unor noțiuni de teorie muzicală folosește și mimica, gestica, mișcarea, jocul, simboluri pentru înălțimea notelor muzicale, pentru durata notelor muzicale. Este o metodă alternativă foarte complexă care se adresează în primul rând sufletului, pentru că este foarte plăcută și așa trebuie să fie muzica, dar și gândirii, mișcării.

Are foarte multe valențe educative. Folosește personalitatea copilului. Mi-a plăcut foarte mult că valorizează folclorul. Pornește de la autenticitatea folclorului copiilor mergând până la folclorul național. Iar îmbinarea teoriei muzicale cu mișcarea, mimica și elemente de cultură, în general, este fantastică.

Se adresează tuturor laturilor personalității unui copil.

În noile tendințe ale învățământului românesc când se cere predare integrată, interdisciplinară, metoda aceasta este nemaimpomenită, poată să aducă un mare plus învățământului românesc.

Am mulți ani de experiență la catedră și îmi pare rău că nu am cunoscut metoda Kodály până acum. Dar mă bucur că nu termin cariera mea didactică fără să nu fi descoperit acest lucru. Există și în învățământul nostru tradițional cântecele cu joc, text și cântec, dar aici totul este bine gândit, organizat pe etape, prezentat în evoluție, în funcție de particultaritățile vârstei, grupei de copii și chiar în funcție de particultaritățile  individuale, pentru că metoda Kodály dă posibilitatea ca de la un simplu joc să se ajungă la calcule matematice prin ritmuri sau prin jocuri muzicale. Copiii care sunt cu capacități intelectuale deosebite pot prin această metodă să meargă mult mai departe decât printr-un simplu joc din grădiniță.

Această metodă îi ajută pe toți copiii să se integreze în colectivitate, pentru că oferă foarte multe modele de jocuri care îi includ pe toți, îi atrag. Sunt atât de multe jocurile și atât de variate că nimeni nu poate sta pe margine. Nu are cum. Dacă se lucrează cu toată grupa sau cu toată clasa de elevi, așa cum ne-a fost prezentată aici, nu are cum să rămână niciun copil pe dinafară și nu are cum să nu se dezvolte la maximele lui capacități, să i se potențeze toate valorile interioare“, a spus, pentru culturaconstanta.ro, Constanda Moraru, profesor pentru învățământ primar la Școala Gimnazială „Dan Barbilian“ Constanța și președinte al Asociației Învățătorilor Constănțeni.

„Mi-a plăcut că se poate învăța muzică în mod conștient și în mod plăcut“

Am aflat de acest curs prin rețeaua Facebook, probabil pentru că am mai participat la un curs asemănător cu altă metodă. Mă interesează foarte mult partea muzicală și mi s-a părut foarte interesant deoarece are aplicabilitate la grădiniță, acolo unde lucrez. În plus, am și un băiețel care este în etapa preșcolară, deci a fost o dublă țintă pentru mine, pentru formarea mea. Mi-a plăcut că se poate învăța muzică în mod conștient și în mod plăcut și faptul că îi poți face pe ceilalți să înțeleagă niște lucruri un pic abstracte privind teoria muzicală. Invit pe toți cei care doresc să facă acest lucru bine, după principiul Kodály, să vină și să participe la curs. O să vadă schimbarea“, a spus Ozana Cosma, de la Grădinița nr. 51 Constanța. 

O revelație

Pentru mine, acest curs a fost o revelație, pentru că nu aveam noțiuni de muzică, nu foloseam acest instrument în educația copiilor. Aici mi s-a dat o bază pe care o putem controla, o putem aplica. Putem interacționa foarte mult cu copiii noștri, într-un mod foarte plăcut. Pentru mine a fost foarte surprinzător să văd că eu, care nu aveam cunoștințe în acest domeniu, la finalul cursului pot să aplic acest instrument și mă simt foarte bine“, a spus Nicoleta Nicolae, care va deschide after school-ul „Lumea virtuților“.

„Cultură prin Muzică“

Asociația „Cultură prin Muzică“, al cărei președinte este Oana Cosmovici, a apărut în urma succesului unui proiect internațional, desfășurat timp de un an, în perioada 2015-2016, la care au participat peste 300 de cadre didactice, studenți de la Universitatea Națională de Muzică București și terapeuți. Proiectul „Cultură prin muzică/ Culture throught Music“ a constat în conferințe și ateliere de pedagogie muzicală de tip activ, prin metode recunoscute pe plan internațional: Kodaly, Dalcroze și Orff.

„Motivați de acest succes și din dorința de a oferi constant formări profesionale și evenimente de calitate pentru cei interesați de acest domeniu, dar și pentru publicul larg, am fondat Asociația «Cultură prin Muzică». Credem că muzica este o resursă extraordinară, un mediu și nu doar un mijloc, de învătare, trasmitere și comunicare a valorilor umane acum și pentru totdeauna“, este mesajul transmis de echipa asociației care promovează muzica de calitate.

Share:

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *