Zi de mare bucurie pentru armenii din Constanța: vești bune și o surpriză, în sânul comunității, de Crăciun și Bobotează
„Hristos S-a născut și S-a arătat!“. Aceste cuvinte de mare încărcătură duhovnicească sunt rostite în fiecare an pe 5 și 6 ianuarie în bisericile apostolice ortodoxe armene de pretutindeni, deoarece în cea de-a șasea zi a primei luni din an, armenii ortodocși prăznuiesc Nașterea Domnului, dar și Botezul Său în apele Iordanului, la 30 de ani, vârsta deplinei maturități. Aceste cuvinte s-au auzit, în seara zilei de 5 ianuarie, în ajunul Crăciunului, și la Constanța, la Biserica Apostolică Armeană „Sfânta Maria“, unde s-a oficiat, la fel ca și în celelalte lăcașe de cult ale armenilor din lume, Sfânta Liturghie.
„Pentru mulți, această zi este doar un prilej de a petrece, de a dărui sau a primi cadouri, ospățul și distracția fiind pe primul loc“
Cu acest prilej a fost citit și mesajul Preasfințitului Episcop Datev Hagopian, Întâistătătorul Eparhiei Armene din România, care a îndemnat credincioșii să conștientizeze cu mintea și cu sufletul vestea cea minunată a Nașterii Domnului care trebuie să fie lumină călăuzitoare pentru toți credincioșii. „De mai bine de două milenii, pentru mare parte a omenirii, participarea la acest praznic, trăirea tainei acestei zile se dovedesc pur formale, fățărnicie ascunsă sub haine de sărbătoare, fără ca cei în cauză să simtă cu adevărat însemnătatea acestei taine pentru mântuirea oamenilor! Pentru mulți, această zi este doar un prilej de a petrece, de a dărui sau a primi cadouri, ospățul și distracția fiind pe primul loc, unii fiind chiar încredințați că marcând în acest mod ziua de sărbătoare fac toate cele de trebuință pentru a-și asigura mântuirea“.
În aceeași notă, preotul paroh al Bisericii Armene „Sfânta Maria“ din Constanța, Oshakan Khachatryan, s-a adresat credincioșilor în predica sa de Crăciun: „Dar oare, pe lângă mesele îmbelșugate și atmosfera încărcată, nu pierdem spiritul acestei sărbători? Oare ne amintim de El și Îl păstrăm în sufletul nostru pe Acela care atât de mult ne-a iubit și pentru a ne curăța de păcate a venit pe lume, fiind nevinovat a fost crucificat, a murit însă a treia zi a înviat, devenind astfel calea luminoasă către mântuire“.
Lumina stelei călăuzitoare, în casele credincioșilor
Sfânta Liturghie oficiată în Ajunul Crăciunului se numește Giărakaluiț, de la „giarak“, care se traduce prin „a aprinde candela“. Cu acest prilej, la finalul slujbei din Ajun, credincioșii au luat lumină de la lumânările aflate în Sfântul Altar și au dus-o acasă. Aceste lumânări, simbolizând steaua strălucitoare care i-a călăuzit pe magi către locul Nașterii lui Iisus Hristos, au luminat masa tradițională de Ajun a armenilor din care nu trebuie să lipsească orezul cu stafide, simbolizând întreaga omenire (orezul) și credința creștină (stafidele), preparate din pește, vinul roșu și verdețurile. Aceste alimente se regăsesc și a doua zi, pe masa de Crăciun.
Duminică, 6 ianuarie, după oficierea Sfintei Liturghii, la Biserica Armeană „Sfânta Maria“ din Constanța, a avut loc sfințirea apei, care a fost apoi oferită credincioșilor, după care membrii comunității armenești de la Marea Neagră au participat la masa de Crăciun, organizată la Hotelul Ibis.
Biserica Armeană din Constanța va fi consolidată
Înainte ca preotul Oshakan Khachatryan să binecuvânteze masa de Crăciun, președintele Uniunii Armenilor din România, sucursala Constanța, Liviu Merdinian, a făcut un anunț important referitor la faptul că proiectul de reconsolidare a Bisericii Armene din Constanța, monument istoric, a fost aprobat de forurile naționale fiind primită și o parte din finanțare.
Un condei pentru Anaid Tavitian, cetățean de onoare al Constanței și motiv de mândrie pe armeni
„Mai avem motive de mândrie: recent, la finele anului 2018 (n. r. – 19 decembrie), comunitatea armeană de la Constanța a fost extrem de mândră și onorată să fie pusă în prim-planul culturii constănțene printr-o persoană foarte dragă nouă, doamna Anaid Tavitian, care a primit titlul de Cetățean de Onoare al Municipiului Constanța. Atunci când am început colaborarea pentru site, pentru articole mi-a spus: «Tot ce voi face și voi transmite Uniunii, vor face prin condei. Acesta este stilul meu». De aceea, comunitatea armeană s-a gândit să-i ofere un condei (n. r. – un stilou Parker) cu care să scrie cu drag despre comunitatea armeană și nu numai. Suntem mândri, deoarece comunitatea armeană a dat extrem de multe Constanței, iar Anaid Tavitian și familia sa este dovadă vie în acest sens“, a spus Liviu Merdinian.
Anaid Tavitian: „Sunt un om foarte bogat“
„Anul 2018 a fost un an bogat pentru mine. Mereu am considerat că cea mai mare bogăție a unui om este să aibă credință în Dumnezeu, să fie bun, să fie darnic cu cei de lângă el, să aibă prieteni mulți, iar din acest punct de vedere eu sunt un om foarte bogat, pentru că am foarte mulți prieteni, oameni dragi. 2018 a fost un an bogat și frumos și pentru că memoria familiei mele, a tatălui meu, Simion Tavitian, nu a fost uitată nici de cei din comunitatea noastră, dar nici de cei care dirijează destinele acestui tărâm dintre Dunăre și Mare, pentru că tatăl meu spunea mereu cu mândrie că este un fiu al poporului armean și, în același timp, este un fiu al Dobrogei“, a spus Anaid Tavitian, cea care, timp de aprox. patru decenii și-a legat numele de Teatrul constănțean, în calitate de secretar literar și apoi de consultant artistic al primei instituții de spectacole profesioniste din Dobrogea.
Emoționată, declarându-să mândră că este armeancă născută în Dobrogea, Anaid Tavitian, a adresat mulțumiri Preasfințitului Episcop Datev Hagopian, Întâistătătorul Eparhiei Armene din România, pentru „Hrisovul de Binecuvântare și Apreciere Arhierească“ care i-a fost conferit pe 20 iunie 2018, părintelui Oshakan Khachatryan, președintelui comunității armene de la Constanța, Liviu Merdinian, și tuturor membrilor ei, precum și Consiliului Local Constanța, pentru acordarea titlului de Cetățean de Onoare al Constanței.
În semn de prețuire, copiii comunității armene, i-au cântat „La mulți ani!“.
Pentru armenii de la Marea Neagră, sărbătoarea continuă: pe 7 ianuarie, în cea de-a doua zi de Crăciun, în Biserica Armeană se fac slujbe pentru cei adormiți întru Domnul și se merge la cimitir. Tot din această zi, preotul începe să binecuvânteze casele credincioșilor armeni, care pun pe masă pâine, apă și sare.
Crăciunul armenesc nu este Crăciun pe stil vechi!
Armenia, primul stat din lume care a adoptat creștinismul ca religie de stat, încă din anul 301, cu 12 ani înaintea Edictului de la Milan (313), continuă să prăznuiască Crăciunul în aceeași zi cu Botezul Domnului, pe 6 ianuarie, conform tradiției primelor veacuri creștine.
Armenia utilizează calendarul gregorian, la fel ca România, astfel încât data celebrării mai târzii a Crăciunului nu se pune pe seama calendarului iulian, „pe rit vechi“, în care Crăciunul este prăznuit pe 7 ianuarie.
Alta este explicația acestei duble sărbători: până în anul 451, creștinii sărbătoreau Crăciunul în aceeași zi cu Botezul Mântuitorului. În anul 451 în cadrul Sinodului Ecumenic de la Chalcedon, bisericile creștine au ales ca data de prăznuire a Crăciunului 25 decembrie, în replică la Saturnalii, o sărbătoarea păgână care se întindea pe parcursul mai multor zile în acea perioadă a anului. Deoarece Armenia ducea un aprig război în acea perioadă cu Imperiul Persan Sasanid, reprezentanții bisericii armene nu au putut fi prezenți la Sinodul de la Chalcedon, astfel încât nu și-a însușit hotărârile acestuia continuând să prăznuiască Crăciunul în aceeași zi cu Boboteaza.
Pingback: Zi de mare bucurie pentru armenii din Constanța: vești bune și o surpriză, în sânul comunității, de Crăciun și Bobotează | araratonline.com