Un tulburător „Requiem“ într-un moment de cumpănă pentru Teatrul „Oleg Danovski“
Pentru publicul larg, numele compozitorului italian Giuseppe Verdi (1813-1901) se identifică cu numele faimoaselor sale opere, dintre care amintim „Traviata“, „Rigoletto“, „Trubadurul“, „Bal mascat“, „Otello“, „Aida“, „Nabucco“, „Forța destinului“. Însă prolificul compozitor a compus și lucrări vocal-simfonice, „Requiem“, una dintre cele mai cunoscute dintre ele, regăsindu-se, alături de operele enumerate mai sus, în repertoriul Teatrului Național de Operă și Balet „Oleg Danovski“.
Melomanii care au ales să petreacă, pe 12 octombrie, o oră și jumătate la Teatrul „Oleg Danovski“ ascultând „Requiem“-ul lui Verdi au (re)trăit emoția insuflată de tulburătoarea lucrare vocal-simfonică pentru patru soliști, cor mixt și orchestră. Soliștii serii au fost soprana Elena Rotari, mezzosoprana Georgeta Grigore din București, tenorul Răzvan Săraru și baritonul Cătălin Țoropoc, care, deși în prezent este angajat al Operei Naționale București, este profund atașat de scena tomitană pe care a debutat și a cântat ani buni înainte de a lua drumul capitalei. Corul a fost pregătit de maestrul Adrian Stanache, conducerea muzicală fiind asigurată de dirijorul John Cuk din Statele Unite ale Americii.
Sacrificiu și speranță într-o viață mai bună
Cu o partitură solicitantă, atât pentru soliști, orchestră și cor, presupunând nu doar tehnică vocală desăvârșită, ci și o mare încărcătură emoțională, „Requiem“-ul verdian a transpus publicul tomitan, într-o atmosferă tulburătoare și înălțătoare în același timp. Fiecare dintre cele șapte părți constitutive (Requiem, Dies irae, Offertario, Sanctus, Agnus Dei, Lux aeterna și Libera mea) a conturat un complex peisaj al trăilor puternice, aflate sub semnul divinului, al ideii creștine de sacrificiu, jertfă, moarte și Înviere.
Dăruirea cu care artiștii constănțeni și invitații au prezentat această emoționantă lucrare verdiană a avut un puternic impact asupra publicului în condițiile în care Teatrul „Oleg Danovski“ trece prin momente dificile, activitatea sa fiind serios afectată de incapacitatea de a plăti coloboratorii fără de care instituția nu își poate desfășura activitatea.
Lucrarea „Requiem“ sau „Messa da Requiem“ a fost compusă de Verdi în două etape: inițial ea a fost gândită pentru a-l comemora pe Gioacchino Rossini, care a murit în anul 1868, după care a fost extinsă în 1874 în memoria poetului naţional al Italiei Alessandro Manzoni (1785-1873). Premiera a avut loc pe 22 mai 1874, la Milano, în Biserica „San Marco“, la un an de la moartea lui Alessandro Manzoni.
„Requiem“, de Giuseppe Verdi. Corul și orchestra Teatrului Național de Operă și Balet „Oleg Danovski“. Soliști: soprana Elena Rotari, mezzosoprana Georgeta Grigore din București, tenorul Răzvan Săraru și baritonul Cătălin Țoropoc.
Geplaatst door Cultura Constanta op Vrijdag 12 oktober 2018
Sursă foto și video: Cultură Constanța