Teatrul „Oleg Danovski“, din nou în impas. Nori grei trec peste Baletul constănțean
Teatrul Național de Operă și Balet „Oleg Danovski“, o instituție de cultură greu încercată în ultimii ani, trece iar prin clipe extrem de dificile, Baletul aflându-se într-o situație extrem de delicată. Viitorul său este pus (iar) sub semnul întrebării, deoarece are „prea mulți colaboratori“, în condițiile în care are doar 12 angajați.
Scenariul acesta sumbru a fost făcut public, pe 11 octombrie, de coregraful Horațiu Cherecheș, pe pagina sa de Facebook,zi în care directorul general al Teatrului „Oleg Danovski“ s-a dus în audiență la Ministerul Culturii, pentru a găsi o soluție. „Am făcut Artă pentru Constanța și în întreaga Românie și sunt mândru că am reprezentat an de an artă coregrafică în străinătate. Și asta am continuat aici la Constanța în spiritul Maestrului Oleg Danovski Senior. Din nefericire, se pare că viitorul acestei companii de balet, celebra atât în țară cât și în străinătate, stă în PIXUL unui ministru (George Ivașcu) care nu își asumă rectificarea de buget pentru instituțiile de cultură. Am apelat la dansatori extraordinari care au acceptat să facă Artă pentru România, când ar fi putut să danseze pe bani mult mai mulți în alte țări din lume. Cum poți să le spui că au venit în august și probabil o să primească bani în noiembrie sau chiar in decembrie? Cine este de vină? Și cine este de vină trebuie să își asume acest fapt! Noi (baletul) facem spectacole cu săli pline și suntem puși la «zid» că această companie de balet are prea mulți colaboratori (12 angajați balerini, români) și 25 de colaboratori în proporție de 90% străini, din Japonia, Australia, Spania, Brazilia, Anglia, Italia, Franța)“, a scris Horațiu Cherecheș.
„Facem activitatea a trei teatre cu 137 de salariați“
Cu doar câteva zile înainte, directorul general al Teatrului „Oleg Danovski“, Daniela Vlădescu, declara pentru Cultură Constanța: „Sper să ajungem să terminăm anul cu bine. Este un an foarte greu, cu mari încercări pentru teatru, cu multă obidă și nedreptate pe care o trăim noi, cei din Constanța, în mod special. În situația Teatrului din Constanța nu este nicio instituție din Constanța. Nu avem oameni și nimeni nu vrea să se înțeleagă (…) Dovedim în fiecare ceas că suntem capabili să ducem viața culturală a orașului, a Dobrogei, a județelor limitrofe care nu au teatre muzicale, dar ne este din ce în ce mai greu, deoarece oamenii cad de oboseală (…) Soliștii fac spectacol după spectacol, orchestra nu are o zi de odihnă, corul nu are o zi de odihnă. De Balet, nu mai vorbesc, sunt 12 salariați și restul sunt colaboratori permanenți. Nimeni nu înțelege că aceste trei mari teatre ale Constanței care au fost, Opera, Filarmonica „Marea Neagră“ și Baletul „Oleg Danovski“ aveau 500 de salariați. Acum toate aceste trei teatre s-au unit (n.r.- 2004) și facem activitatea a trei teatre cu 137 de salariați. Este imposibil să muncim fără colaboratorii noștri permanenți. Consider că orașul Constanța merită cultură, Dobrogea merită cultură, artiștii acestui teatru merită să muncească în liniște, iar publicul constănțean merită să aibă acces la lucruri frumoase și de calitate“.
Cu toate greutățile prin care trece, Teatrul „Oleg Danovski“ se pregătește pentru cea de-a 44-a ediție a Festivalului Internațional al Muzicii și Dansului, eveniment care, de aproape de jumătate de secol, transformă Constanța într-o capitală a artei interpretative și coregrafice de înaltă ținută.