Sărbătoare în templul Thaliei. Actrița Agatha Nicolau, la ceas aniversar
Actrița Agatha Nicolau împlinește, pe 8 februarie, 81 de ani. Dintre aceștia, mai bine de 10 i-a dedicat scenei Teatrului de Stat Constanța. Înainte de întâlnirea cu publicul de la malul Mării Negre, a jucat la Teatrul Național din Timișoara, unde a și debutat, apoi la Teatrul de Stat din Arad. De la Constanța a plecat la Teatrul „Giulești“ din București, actualul „Odeon“.
Despre ea, regretatul secretar literar al Dramaticului constănțean, Georgeta Mărtoiu, scria în volumul „Thalia Ex Ponto“, semnat în colaborare cu Anaid Tavitian:
„Agatha Nicolau a jucat la Constanţa puţin peste un deceniu (’66-’77), timp în care a realizat însă o listă de dimensiuni impresionante, alcătuită mai ales din roluri principale: Elvira («Don Juan»), Fleur («Croitorii cei mari din Valahia»); Vidra («Răzvan şi Vidra»), Ifigenia («Ifigenia în Taurida»). După cum se vede roluri de mare dificultate, fiecare aparținând altui tip, fiecare cerând alte resurse actoricești. Numai o actriță cu o cultură solidă şi un interes constant pentru aceasta, sensibilă, inteligentă şi puternic autocontrolată, cum era ea, le-ar fi putut crea original și convingător. A strălucit însă şi în roluri secundare cum a fost cazul Nastei din «Azilul de noapte», al plinei de frustrări Martirio din «Casa Bemardei Alba» sau al Claudiei din «Ultima cursă».
Nu manifesta o înclinație naturală pentru comedie, dar atunci când şi-a încercat puterile, a reușit. O comedie «de cap», construită minuțios, cu artificii dar nu artificială, cu distanțarea pe care o cere teatrul modem și care place publicului cel puțin la fel de mult, dacă nu și mai mult decât aceea jucată cu sinceritate. O țin bine minte în studenta Clo («Sexul și neantul»), în bătrâna «străchietă» Sabina («Vilegiatura»), în Fraulein din «Gaiţele» ori în nebuna Josephin («Nebuna din Chaillot»), jucându-se tare frumos de-a intelectuala. Spirit neliniștit ți perfecționist, a creat spectacole de versuri: «Hai la nouri de vânzare», «De genul feminin» ( cu Ana Mirena) și «De Ciuleandră», toate premiate la Gala recitalurilor dramatice (anii ’73-’75).
A mai înscenat – cu Longin Mărtoiu – piesa «Câteva palme false» de Paul Everac, care a stat la baza spectacolului «Cine ești tu?», amplu comentat, premiat, deplasat peste hotare. Se poate spune că a fost un veritabil ferment al studioului, un spiriduş al experimentului, pe toată durata șederii sale aici. A plecat la Teatrul Giulești (spre sfârșitul deceniului opt) unde a jucat până la pensionare, fiind în paralel şi membră a Parlamentului României, în legislatura ’92-’96“.
„Agatha Nicolau, din dragoste“
Admiratorii săi și iubitorii mai tineri ai artei dramatice vor avea șansa să afle mai multe despre Agatha Nicolau citindu-i amintirile povestite de ea însăși în volumul „Agatha Nicolau, din dragoste“, aflat în curs de apariție sub coordonarea neobositei Anaid Tavitian. Coordonatoarei i se datorează alte două volume dedicate unor personalități care au marcat teatrul constănțean „Eugenia Tărășescu Jianu, scenograf“ și „Aneta Forna Christu, păpușarul cu suflet de copil“.
Cartea „Agatha Nicolau, din dragoste“ va fi lansată anul acesta, când Teatrul de Stat Constanța împlinește 70 de ani.