„Regina Maria – 100 de ani de inspirație”, la Muzeul de Istorie Constanța
„Regina Maria – 100 de ani de inspirație” este numele expoziției de artă contemporană, fashion design și obiecte de colecție pe care turiștii și constănțenii o (mai) pot vedea, până pe 19 august, în sala „Vasile Canarache“ a Muzeului de Istorie Națională și Arheologie Constanța.
Expoziția, așa cum a fost ea gândită de către organizatori, reprezintă o încântare pentru cei care o privesc și care doresc să ia contact cu „stilul Regina Maria“, care, „asemenea stilului victorian a inspirat doamnele din perioada în care a trăit, iar acum, dincolo de timp, continuă să ne inspire”.
Atrag atenția obiectele cu parfum de epocă din expoziția curatoriată de Iulia Gorneanu, promotoare a spiritualității românești, îndrăgostită de portul popular românesc la fel ca și idolul său, Regina Maria.
Iile vechi, maramele, fotele, vâlnicele și opregele din colecția sa din care mai fac parte paftale din argint, dantele, poșete, pălării, bijuterii, fotografii, cărți rare cu autograful Reginei, cărți poștale ilustrate originale și reclame, în prim-planul cărora s-au aflat Regina Maria, oferă o imagine pitorească a atmosferei de la sfârșitul secolului al XIX-lea și începutul veacului în care s-a înfăptuit Marea Unire.
La realizarea expoziției „Regina Maria – 100 de ani de inspirație” au contribuit și colecționarii RalucaPartenie, Andreea Ciortea, Georgeta Marinescu, Diana Lazăr și Alexandra Marina Gheorghe.
Expoziția este întregită de creațiile vestimentare ale designerului Agnes Toma, dar și de lucrările semnate de Aurel Tar – artist vizual, Paul Hitter – pictor, Giulian Dumitriu – sculptor, Mircea Nechita – artist vizual (grafică, gravură, design, sticlă), Ciprian Istrate – pictor, Mirela Trăistaru – artist vizual (pictura, desen, scenografie, bodyart, happening, media).
„Am certitudinea că această expoziție i-ar fi plăcut Reginei Maria. I-ar fi plăcut, pentru că avea un stil inventiv, era un creator (…) Era frumoasă, a fost una dintre cele mai mari frumuseți ale timpului și era Regină. A fost prințesă, provenea așa cum se știe din familia regală britanică și din dinastia Romanovilor, a venit în țară foarte tânără și, deși nu avea un pic de sânge românesc, a devenit unul dintre cei mai mari români ai tuturor timpurilor. A fost o femeie extraordinară, o femeie care s-a format în spiritul epocii ei, care a avut deschidere către tot ceea ce înseamnă cultură, către tot ceea ce înseamnă artă, iar apoi a ajuns un personaj politic de prim rang. A fost unul dintre oamenii profunzi în istoria și devenirea noastră ca nație, iar cei 100 de ani pe care îi celebrăm de la Marea Unire ne permit o privire retrospectivă asupra acestui personaj extrordinar și asupra lumii sale“, a spus directorul Muzeului de Artă Constanța, dr. Doina Păuleanu, în cadrul vernisajului care a avut loc pe 3 august.
„Am descoperit-o pe Regina Maria de mult, dar am avut marea șansă să o cunosc bine prin intermediul cercetării pe care am făcut-o la Balcic și acolo, se știe, Regina și-a lăsat nu numai inima, ci și o parte din suflet. Iubea foarte mult marea. A venit prima dată în 1895 la Constanța plângându-se până atunci că regele Carol I nu a invitat-o niciodată la mare, deși fusese pe o insulă, și fusese crescută pe o altă insulă, în Marea Britanie, respectiv în Malta. Iubea extrem de mult mare, iar în momentul în care a văzut acest colț de pământ românesc și acest țărm l-a îndrăgit imediat venind cu mare drag la Constanța, iubind orașul nostru, iubindu-i pe constănțeni și, mai ales, simțindu-se atașată de această relație extraordinară pe care constănțenii o avea, în primul rând cu marea și în alt doilea rând cu tot ceea ce înseamnă spațiul multietnic al Dobrogei. Îi plăcea și acest lucru teribil, pentru că era și persoană extrem de dispusă către diversitate culturală, către înțelegere, către alteritate. Apoi Regina Maria a revenit aici mereu, iar în momentul în care s-a stins Regina Elisabeta i-a rămas pavilionul regal pe care l-a transformat dându-i și un alt nume sub care este cunoscut «Cuibul Reginei». Din păcate pavilionul regal, situat la capătul danei nr. 1 (n.r. – a Portului Constanța), arde, este refăcut, dar, între timp, Regina Maria descoperă Mamaia și începe prin a-și construi acolo un castel. Din păcate, acesta nu este acum într-o stare de conservare foarte bună, dar acest castel a fost gândit în stilul ideilor arhitectonice și urbanistice pe care le avea Regina și anume a unui ecletism pe care arhitectul italian Mario Stoppa a știut să-l pună în operă făcând în același turn și un turn care prefigurază întrucâtva minaretul ulterior de la Balcic”, a mai spus dr. Doina Păuleanu, autoarea volumului „Regalitatea și marea“.
„Suntem bucuroși că am putut organiza în colaborare, în anul Centenarului, această expoziție cu vestimentație din anul 1918, legată de Regina Maria, cea mai frumoasă expoziție pe care o găzduim deoarece noi organizăm în special expoziții care cuprind materiale arheologice, care poate nu sunt la fel de atrăgătoare, de încântătoare cum sunt aceste obiecte de vestimentație ce fac parte din expoziția dedicată Reginei Maria“, a spus gazda manifestării, directorul Muzeului de Istorie Națională și Arheologie Constanța, dr. Sorin-Marcel Colesniuc.
Sursă foto: CulturăConstanța