O lume într-o carte, pentru nemurire – „Eugenia Tărășescu-Jianu: scenograf“
Într-o zi de duminică, dedicată relaxării și întâlnirilor cu oameni frumoși, la Constanța a avut loc un eveniment editorial de înaltă ținută, prilejuit de lansarea unui volum închinat uneia dintre cele mai îndrăgite, talentate și apreciate artiste ale cărei creații strălucesc întotdeauna pe scenă: scenografa Eugenia Tărășescu-Jianu. O artistă cu care urbea tomitană se mândrește la fel cum se mândrește și cu buna sa prietenă care a făcut ca acest volum să devină realitate, teatrologul Anaid Tavitian, coordonatoarea cărții-album care a apărut recent la editura Ex Ponto.
Întâlnirea dintre scenografă, invitații ei de la prezidiu (teatrologul Anaid Tavitian, directorul Bibliotecii Județene Constanța „Ioan N. Roman“, dr. Corina Apostoleanu, jurnalistul Radio Constanța, Steliana Bajdechi, prozatorul și publicistul Ovidiu Dunăreanu, director al Editurii „Ex Ponto“), și prietenii din sală, printre care și familia sa, cu nepoții ei cei dragi, a avut loc în sala Teatrului pentru Copii și Tineret „Căluțul de mare“, pe scena căruia păpușile create de Eugenia Tărășescu-Jianu au prins viață.
„Istoria acestui teatru se împletește cu viața artistică a scenografului Eugenia Tărășescu-Jianu. Eu nu am făcut, în urmă cu 15 ani, decât să reînnod o colaborare mai veche a domniei sale (n.r. cu Teatrul pentru Copii și Tineret) și de atunci aproape că nu a lipsit din niciuna dintre stagiuni, fiind prezentă cu cel puțin un spectacol. Gina Tărășescu-Jianu a colaborat cu generația de aur a teatrului de păpuși constănțean din care, cu bucurie, pot să anunț că se află în mijlocul nostru, din partea artistică, Aneta Forna Christu, și din partea tehnică și organizatorică, Geambec Muezel“, a spus, în deschiderea manifestării, actorul Lică Gherghilescu, care a mărturisit că în prezent lucrează la un alt spectacol dedicat celor mici, „Lebedele“, în regia lui Cristian Mitescu.
Apoi au luat cuvântul invitații speciali.
Jurnalistul Radio Constanța, Steliana Bajdechi: „Cred că există în viața noastră, în societate, oameni care se comportă ca instituții. Sunt «oameni-instituții» care reușesc să ne restituie un trecut pe care îl pierdem atunci când arhivele unor instituții se pierd, atunci când unele instituții nu își fac treaba așa cum ne-am dori și astfel de oameni sunt astăzi aici: Anaid Tavitian, un secretar literar extraordinar, care încearcă și azi să recupereze o memorie pe care am putea să o pierdem și Eugenia Tărășescu-Jianu, care a reușit să realizeze o lume specială în operă, în teatrul pentru copii și tineret, în balet… Genuri diferite, artă adevărată. Privind această carte am constatat că doamna Eugenia Tărășescu-Jianu are o fantezie uluitoare.
Directorul Editurii „Ex Ponto“, prozatorul și publicistul Ovidiu Dunăreanu: „Sunt multe de spus despre Eugenia Tărășescu-Jianu și nu cred că noi, în câteva cuvinte, vom putea schița personalitatea acestui om admirabil (…) Suntem printre puținele orașe în care aceste lucrări biobibliografice ale unor mari personalități care trăiesc aici nu le fac cei în drept. De la Chișinău la Timișoara, de la Oradea la Sibiu, de la Brașov la Galați, de la București la Craiova sunt foruri speciale, biblioteci, teatre care primesc bani și își aduc în fața galeria marilor personalități care le-a slujit și le-a dat identitate. La Constanța, se întâmplă o dramă: marile personalități numai în condițiile în care au bani își permit să vină la niște edituri ca să scoată aceste volume“, a spus Ovidiu Dunăreanu.
Directorul Bibliotecii Județene Constanța „Ioan N. Roman“, dr. Corina Apostoleanu: „În această carte se unesc două nume importante pentru teatrul constănţean, pentru ceea ce înseamnă mişcarea teatrală de-a lungul foarte multor ani. Spun asta pentru că volumul este îngrijit de Anaid Tavitian şi se referă la doamna scenograf Eugenia Tărăşescu-Jianu, doi stâlpi ai mişcării teatrale. Volumul acesta nu face decât să păstreze pentru timpurile care sunt şi care vor veni ce s-a întâmplat în teatrele din România, nu doar din Constanța, lucruri legate de aceste două persoane pentru care teatrul este a doua viaţă. Este o carte frumoasă (…) Din perspectiva locului în care lucrez, Biblioteca «I.N. Roman», şi din perspectiva unui om care se ocupă de Bibliotecă de ani destui, pot să vă spun că această lucrare este foarte bună şi pentru documentare, pentru că în interiorul ei găsești multe lucruri care reconstituie istoria teatrală (…). Aşadar, suntem în faţa unei cărţi frumoase, utile şi mai ales suntem în fața unei cărți care grupează istoria teatrală adusă în faţa noastră de două nume foarte importante ale mișcării teatrale românești, Anaid Tavitian şi Eugenia Tărăşescu-Jianu“.
Spre finalul evenimentului editorial, teatrologul Anaid Tavitian a spus povestea cărții pe care a coordonat-o cu drag:„Eu şi cu Gina avem frumosul obicei ca măcar o dată pe lună să ne întâlnim și să stăm la povești teatrale. Şi era tot o zi frumoasă de toamnă când mi-a spus că şi-ar dori foarte tare, pentru familia ei şi pentru minunații ei nepoți și pentru toți cei care o iubesc, să adune între coperțile unei cărţi tot ce ţine de creaţia ei de până acum, pentru că Gina Jianu este un creator neliniştit care are încă multe de spus. Şi iată că, după un an de la această întâlnire, minunea s-a întâmplat. Contribuţia mea este una modestă, pentru că spre deosebire de sculptori, de poeţi, care îşi fixează opera, o eternizează în piatră sau în cuvântul tipărit, arta, opera creatorilor de teatru este, din păcate, una fulgurantă. Ea are existenţa unui fluture. Scena o luminează, primește aplauzele, bucuria și căldura și, de fiecare dată, cu fiecare spectacol, renaşte ca o frumoasă pasăre Phoenix şi atunci noi, cei din spate, acei anonimi ai teatrului, numiţi secretari literari care, după mine, suntem nişte cronicari modeşti la porţile măriei sale teatrul, avem datoria profesională, morală şi civică de a tezauriza și, uneori de a aduna, ca acum, între coperţile unei cărţi, spre nemurire, tot ce ţine de această lume fabuloasă a teatrului. Acest volum este o declaraţie de dragoste faţă de prietena mea Gina Jianu, dar este, în acelaşi timp, o reverenţă în faţa unui creator de mirabile imagini scenice care îşi poartă marele talent cu o deosebită modestie“.