„Memoria apei“, pe pojghița subțire a amintirilor

Trei surori, aceeași mamă, trei copilării diferite, amintiri diferite. Amintiri senine, amintiri, dureroase, amintiri intense – care devin motiv de dispută între surori. Pentru că una își amintește cu lux de amănunte un eveniment din copilărie pe care cealaltă susține sus și tare că ea l-a trăit. Pe acest fundal al amintirilor se desfășoară acțiunea spectacolului „Memoria apei“, de Shelagh Stephenson, care aduce în prim-plan trei surori care se reîntâlnesc în casa părintească într-un moment trist al existenței lor: moartea mamei lor.

Reîntâlnirea celor trei surori este un prilej pentru rememorări, defulări, dezvăluiri de secrete păstrate cu strășnicie, lacrimi, bucurii și împăcări.

Sora cea mare și grijile ei

Teresa, sora cea mare, pare a fi cea mai cerabrală: ea a luat asupra sa pregătirile de înmormântare și ea a fost alături de mama lor, în ultimele ei clipe. Ea este sora homeopat care se tratează cu ceaiuri și se consideră victimă „profesională“, și nu numai, a surorii sale, Mary, medic adevărat. Rolul său este interpretat de Dana Dumitrescu, actriță care știe să-i împrumute personajului său neliniștile și preocupările unei surori mai mari, obsedată de ordine. Alături îi stă Frank, actualul său soț, după o căsnicie eșuată. În rolul acestuia, evoluează actorul Liviu Manolache, pe care publicul constănțean îl descoperă într-o nouă lumină, interpretând un personaj tonic, un soț cerebral, dar nelipsit de simțul umorului, care se imortalizează, alături de întreaga adunare de la „priveghi“ într-un… big selfie.

Mijlocia, deșteapta familiei

Mary, sora mijlocie, medic de succes, care lucrează cu pacienți care și-au pierdut memoria, este pasionată de munca sa până într-atât încât își aduce cu ea, la înmormântare tratatele de medicină. Ea este deșteapta și răsfățata familiei, daruri care îi sunt mai mult o povară. Pentru că, de fapt, Mary duce cu sine cele mai grele amintiri: ea e singura care retrăiește și visează lucruri care nu au existat. De altfel, ea este singura care pare să interacționeze, dincolo de timp, cu amintirea mamei sale, care bântuie casa copilăriei sale în rochia ei verde, preferată. Și, mai mult de atât, este prinsă într-o relație cu un bărbat însurat care îi spune adevăruri doar pe jumătate, Mike. Mary este interpretată convingător, într-o notă gravă, care îi stă bine, de către actrița Alina Manțu, iar Mike este întruchipat de actorul Andu Axente care găsește drumul către personajul său, într-o interpretare credibilă, nelipsită de profunzime.

Mezina, superficiala

Mezina, Catherine, este, la prima vedere „copilul teribil“ al familiei. Gălăgioasă până la epuizare, superficială, mimând dureri închipuite, doar ca să evite discuții incomode. Toate acestea sunt doar aparențe, pentru că duce cu ea povara multor relații eșuate lamentabil. În plus, ea are cele mai neplăcute amintiri legate de copilăria sa, contrazise de surorile mai mari. Ea este întruchipată de Georgiana Rusu care reușește să intre convingător în pielea personajului său.

Deasupra tuturor, prin încăperile casei de pe marginea mării, în pericol de disoluție, la fel ca și amintirile celor trei surori, se interpune himera unei mame, cu propriile amintiri, care și-a iubit copiii, chiar dacă nu a reușit întotdeauna să le arate acest lucru. Rolul său este interpretat de Laura Iordan-Adrian.

Părând să se nu se sufere pe alta, oricât de mult ar încerca să se apropie, gata oricând să-și reproșeze întâmplări care nu au avut niciodată loc, cele trei surori se regăsesc una pe alta și împreună își descoperă copilăria: o copilărie comună sudată de amintirea mamei.

Idee de memorie este sugerată și de decorul „compartimentat“, deschis, care lasă totul de vedere, dar și labirintic, scenografia spectacolului fiind realizată de Maria Miu, secondată de Diana Sav, ambele aflându-se la a doua colaborare cu TSC, la fel ca și Lucian Moga, care s-a ocupat de light design, element care a adus un plus de valoare întregului.

Aparențe, regăsire și iubire

„Memoria apei“ este un spectacol despre aparențe, despre dureri înăbușite care ies la suprafață, despre memoria imperfectă, dar și despre regăsire și despre iubirea de dincolo de cuvinte.

Cu premiera acestui spectacol, în viziunea regizorală a lui Vladmir Anton, Teatrul de Stat Constanța a deschis stagiunea 2019-2020, pe 21 septembrie.

Atât avanpremiera, cât și premiera spectacolului „Memoria apei“, de Shelagh Stephenson, au fost închinate memoriei regretatului regizor Alexandru „Ducu“ Darie (14 iunie 1959-18 septembrie 2019). Pe 26 septembrie, comedia a fost prezentată la Tulcea, în deschiderea Festivalului Internațional de Teatru „Tragos“.

Share:

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *