„Lebedele“, o poveste clasică, într-o viziune contemporană, la Teatrul „Căluțul de mare“
Teatrul pentru Copii și Tineret „Căluțul de mare“ și-a adăugat în repertoriu, pe 24 martie, un nou titlu: „Lebedele“, o adaptare după celebra poveste a lui Hans Christian Andersen, în regia lui Cristian Mitescu, cel care a realizat și scenariul… cu rime, și scenografia Eugeniei Tărășescu-Jianu.
Plin de culoare, cu jocuri de lumini și efecte speciale, cu păpuși realizate de Eugenia Tărășescu-Jianu, cu măiestria-i binecunoscută, cu o muzică creată de tânărul compozitor Alexandru Berehoi, având rolul de a puncta elementele cheie ale spectacolului, cu monologuri și dialoguri muzicale, cu o coregrafie ritmată, realizată de Ionuț-Sergiu Anghel și cu verva și devotamentul actorilor și al păpușarilor, spectacolul atrage atenția publicului prezent în sală.
Eliza, surioara celor 11 frățiori transformați în lebede de vrăjile Mașterei, este interpretată cu multă sensibilitate de Daniela Vlad. Deosebit de înduioșător (deși poate prea lung) este cântecul trist al Elizei, care-și plânge mama cea bună, plecată mult prea devreme în lumea celor drepți.
Un alt moment apreciat este cel în care apare Zâna Morgana, interpretată convingător și cu multă dibăcie de Arina Cojocaru. Dinamic, cu o coregrafie atractivă este și duetul dintre Prințul îndrăgostit (Andrei Stroescu) și slujitorul său, un fel de „voce a rațiunii“ (Tiberiu Roșu).
Însă unul dintre cele mai frumoase și emoționante momene ale piesei, deosebit de bine primit de către public, prin originalitatea și prin prospețimea vocilor, este dialogul frățiorilor Elizei care împrumută (cu excepția celui mai mic frățior, redat cu multă expresivitate de Rovena Paraschivoi, care interpretează și motanul fermecat al vrăjitoarei) glasurile autentice ale unor copii. Este vorba despre vocile copiilor: Tudor Cioti, Bogdan Mihai Irimia, Luca Filip Manțu, Alexandru Stroescu, Andrei Horia Țuțuianu și Matei Costin Țuțuianu.
Un spectacol pentru cei mici, dar și pentru părinți
Spectacolul adresat grupei de vârstă 6+ are mai multe niveluri de receptare: pe câte vreme cei mici pot urmări firul narativ, jocul fascinant al păpușilor și al actorilor, adulții care îi însoțesc la teatru se lasă surprinși de actualitatea montării, care trimite la lumea contemporană.
Astfel, Maștera, mama vitregă a Elizei și a oropsiților ei frățiori, interpretată cu multă vervă de actrița Clara Ghiuvelechian este preocupată mai mult de bunăstarea ei, de aspectul fizic și de ascensiunea rapidă având ca rampă de lansare pe bătrânul ei soț, împăratul (actorul Lică Gherghilescu), pe care reușește, cu abilitatea unei soațe tinere, să-l îndepărteze de propriile odrasle.
Și Baba-Zdreanța, Contoroața, care are „job“ la cimitir, face parte din rândul personajelor moderne contemporane, care nu duce lipsă de muncă și nici de bani fiind gata oricând să facă un ban în plus vânzând urzici. Modul în care actorul Daniel Minciună reușește să o interpreteze face din Baba-Zdreanța nu un personaj negativ, ci unul simpatic.
Așa cum se vede și după aplauzele de la final, pe care fiecare membru al distribuției și al echipei le merită din plin.
Pentru că un spectacol este rod al unui munci de echipă, nu se cuvine a trece cu vederea numele celor care nu se văd, deși uneori apar pe scenă: Ovidiu Lintzmaier – regizor tehnic/figurație, Octavian Lungu – montator decor/ figurație, Raul Lintzmaier – sonorizare, Constantin Teletin – lumini, Maria Voicu – costumier, Marin Voicu – tâmplar, Ioan Livadariu – montator decor, Ecaterina Nica, Vasilica Zahiu – croitorie, Magdalena Damian, Viorel Ungureanu – butaforie.
Premiera spectacolului a fost dedicată Zilei Mondiale a Teatrului de Păpuși, care se sărbătorește pe 21 martie. De altfel, avanpremiera a avut loc chiar pe 21 martie și a fost prefațată de vernisajul expoziției „Hoinari printre povești“, semnată de Elena Gheorghiu
Sursă foto: Teatrul „Căluțul de mare“