„Lebede“, la Teatrul „Căluțul de mare“. De Ziua Mondială a Teatrului de Păpuși

La câțiva centimetri de micuța scenă pe care aproape în fiecare dimineață se întâmplă… magie, în timp ce sala plină la refuz de prichindei cu ochii curioși freamătă de energie, s-a vorbit, luni, 18 martie, despre un eveniment al vieții culturale tomitane: „Lebedele“, cel mai nou spectacol al Teatrului pentru Copii și Tineret „Căluțul de mare“, după povestea lui Hans Christian Andersen.

Un spectacol amplu, complex, cu 42 de păpuși, cu un text pe cât de ofertant pe atât de complex pentru a fi pus în scenă, deoarece, după cum mărturisește regizorul Cristian Mitescu, „numărul mare de personaje face aproape imposibilă producția“. Chiar și așa, s-a aventurat să facă din „imposibil“ posibilul (creând și scenariul în versuri), alături o echipă imbatabilă de profesioniști: scenografa Eugenia Tărășescu-Jianu, inepuizabilă sursă de creativitate, compozitorul Alexandru Berehoi, coregraful Ionuț-Sergiu Anghel și actorii Daniela Vlad, Clara Ghiuvelechian, Lică Gherghilescu, Daniel Minciună, Andrei Stroescu, Arina Cojocaru, Tiberiu Roșu și Rovena Paraschivoi. Aceștia sunt doar o parte din echipa care se află în spatele acestui spectacol, cealaltă parte aflându-se în atelierele de producție și în culise.

„Este un spectacol de echipă. Mă refer și la echipa de producție, și la echipa tehnică, și la echipa artistică, și la echipa de creație“, a ținut să sublinieze Cristian Mitescu.

Avanpremieră și expoziție, în zi de sărbătoare

Spectacolul face parte din seria de manifestări prin care „Căluțul de mare“ marchează Ziua Mondială a Teatrului de Păpuși, celebrată, în fiecare an pe 21 martie. Avanpremiera va avea loc chiar în această zi de mare sărbătoare pentru păpușarii constănțeni, după vernisajul expoziției „Hoinari printre povești“, ce reunește imagini din spectacolele aflate în repertoriul Teatrului „Căluțul de mare“, realizate de Elena Gheorghiu. Vernisaj programat de la ora 17.00.

Premiera, duminică, 24 martie, de la ora 11.30

Textul este foarte ofertant, foarte frumos și foarte curajos. Ca și în teatrul dramatic, există texte de care regizorii se apropie cu greutate și timiditate, deoarece sunt texte grele prin frumusețea lor, prin mesajul pe care îl transmit, prin valențele pe care le oferă“, a spus teatrologul Anaid Tavitian, în cadrul conferinței de presă care s-a desfășurat pe 18 martie în sala Teatrului „Căluțul de mare“.

De ce „Lebedele”? Explicația o oferă regizorul Cristian Mitescu

„Am plecat de la textul lui Andersen, care este foarte important ofertant pentru teatrul de animație. În această poveste sunt foarte multe personaje, foarte multe transformări, foarte multe situații de care eu m-am folosit – pentru că scenariul este al meu, un scenariu cât se poate de actual și de modern. Am păstrat povestea clasică a lui Andersen, dar am mai inventat personaje. Am ales această poveste deoarece mi se pare că este foarte potrivită pentru teatrul de animație. Mijloacele teatrului de animație sunt diverse. În cazul de față am folosit mijloace clasice, nu am apelat la proiecții și altceva, pentru a oferi, spun eu, o montare modernă“, a spus regizorul și scenaristul Cristian Mitescu.

Promo „Lebedele“, spectacol al Teatrului pentru Copii și Tineret „Căluțul de mare” Constanța.

„Lebedele“, în premieră, pe 24 martie, la Teatrul Căluțul de mare.Mai multe despre acest spectacol veți afla, în seara aceasta, pe https://culturaconstanta.ro.

Geplaatst door Cultura Constanta op Maandag 18 maart 2019

Tot el a vorbit și despre scenografia, în locul Eugeniei Tărășescu-Jianu, plecată din localitate: „Scenografia este foarte elaborată. În acest spectacol avem 42 de păpuși, avem aproape 15 costume. Sunt opt tablouri. A fost o muncă fantastică atât din punct de vedere scenografic, cât și al producției. Producția a durat aproximativ două luni și jumătate în ateliere. Avem combinație de actori, păpuși, himere. În această formulă am lucrat și la «Mica sirenă», un spectacol multipremiat acum trei ani, la Cluj, unde Daniela Vlad a luat premiul pentru interpretare, doamna Gina Jianu (n.r. Eugenia Tărășescu-Jianu) a luat premiul pentru scenografie, iar compozitorul Alexandru Berehoi, premiul pentru muzică. În anul acela am luat trei premii din cele cinci acordate de un juriu internațional“.

Actrița Daniela Vlad: „Nu îmi plac rolurile pozitive!“

Daniela Vlad, cea care va interpreta (și de această dată) un rol principal, pe cel al Elizei, a făcut o declarație sinceră și aparent surprinzătoare: „Nu îmi plac rolurile pozitive!“.

A explicat de ce: „Nu mi-au plăcut niciodată, deoarece rolul pozitiv mi se pare unul ingrat și «călcat în picioare» de celelalte personaje. Personajul pozitiv se încadrează într-un spațiu comic, sunt foarte mulți factori care îl îngroapă. Trebuie să te lupți foarte tare pentru personajul pozitiv ca să aibă impact la public. Eliza este un personaj foarte frumos, încă mă lupt cu el, încă încerc să-l înțeleg. Mi-e foarte ușor să joc roluri negative, deoarece ai posibilitatea de a inventa, de a te juca. Într-un personaj pozitiv trebuie să joci foarte simplu, trebuie să fii foarte real, să-ți păstrezi linia și, în același timp, să poți să faci față situațiilor comice, după care urmează un monolog tragic“.

lebedele teatrul calutul de mare conferinta de presa

Pe scenă până la 100 de ani!

A încheiat printr-o declarație de dragoste rară și extrem de emoționantă: „Ce să mai spun? Avem o meserie fantastică! Dacă aș fi să mai aleg o dată, așa alege-o tot pe aceasta. Și sper să o fac până la 100 de ani!“.

În aceeași notă, colegul său de scenă, Tiberiu Roșu, care în prezent îndeplinește și funcția de director artistic al Teatrului „Căluțul de mare“, a subliniat: „Îmi amintesc de spectacolele pe care le vedeam aici când eram mic și acum mi se pare firesc să fiu de partea celalaltă a scenei. E uimitor. E o lume fantastică și actorii de aici, actorul păpușar. În general, este un actor complex. Noi știm să cântăm, știm să dansăm în timp ce jucăm, lucruri pe care putem să le facem alături de actorii de la Dramă. Este ceva uimitor! Acest spectacol pune în valoare aceste calități – noi cântăm, dansăm, ne mișcăm, rostim. Textul e în versuri, deoarece Cristi (n.r. – Cristian Mitescu) scrie în versuri scenariile, lucru care e foarte greu“.

„Mie îmi plac personajele pozitive. Sunt «pe mine». Surprinzător, în acest spectacol joc un personaj negativ (n.r. – slujitorul prințului), de scurtă întindere, dar este o compoziție și îmi place“, a mai spus Tiberiu Roșu.

Coregrafie modernă și muzică de… podium

Coregrafia spectacolului „Lebedele“, realizată de Ionuț-Sergiu Anghel, este una modernă, în care este inclusă și o parodie după un moment de cabaret.

„Muzica nemaipomenită este semnată de Alexandru Berehoi, un compozitor tânăr, dar cu foarte mare impact. Am lucrat cu el la mai multe spectacole, în toată țara și peste tot, pe unde am mers, la toate festivalurile a luat premiu pentru compoziție. El a făcut și muzica la spectacolul «Mica sirenă» cu care am și luat premiu“, a spus regizorul Cristian Mitescu.

Iată și rezumatul spectacolului „Lebedele“, oferit de consultantul artistic Magda Bădică: „Alături de blânda și curajoasa Eliza, care se sacrifică și pătrunde într-o lume a tăcerii pentru a rupe vraja aruncată asupra celor 11 frățiori ai ei, cei mici vor face cunoștință cu personaje ca vicleana Mașteră, Împăratul, cruda Babă-Zdreanța, Prințul, misterioasa Zâna Morgana, spiritele sau Pisica vrăjitoarei și vor învăța cât de important este să îți prețuiești familia (Eliza suferă enorm că ea și frățiorii ei sunt orfani de mamă) cât și faptul că bunătatea și blândețea reprezintă întotdeauna soluțiile în abordarea unor situații extreme în viață. În final, binele învinge și Eliza reușește prin sacrificiul pe care îl face pentru cei 11 frați ai ei, transformați în lebede de vrăjitoarea cea rea, să rupă vraja aruncată asupra lor“.

Directorul Romică Stan: „Sunt mândru de echipa cu care lucrez. Vreau să găsească în mine colegul meu, nu șeful lor“

„Consider că această echipă, din care fac parte și mă mândresc cu acest lucru, este una deosebită. (…) În consiliul artistic, în luna octombrie, s-a propus realizarea acestei premiere și mă bucur că echipa a răspuns solicitărilor regizorului și scenografului. A fost o muncă foarte grea. Am fost alături de ei, suntem alături de ei“, a spus Romică Stan, cel care conduce destinele Teatrului „Căluțul de mare“ din iulie 2018.

Acesta a mai spus că în consiliul artistic întrunit în luna ianuarie și-a propus realizarea unei noi premiere, „Degețica“, în regia lui Toma Hogea, proiect a cărui materializare depinde bugetul alocat anul acesta Teatrului „Căluțul de mare“.

„Sunt mândru de echipa cu care lucrez. Vreau să găsească în mine colegul meu, nu șeful lor. Încercăm să găsim soluții pentru tot ce se poate“, a conchis Romică Stan.

Sursă foto: Teatrul „Căluțul de mare“

Share:

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *