Incandescent! „Seaside Stories“, o vară toridă și întâmplări de la mare, pe scenă, în plină toamnă
Valuri care se sparg de țărm, țipete de pescăruși și siluete înfrigurate înghemuite pe nisipul umed, în așteptarea zorilor. Lumina se revarsă violent, iar siluetele prind viață. Bucuria de a trăi, fără griji, irumpe din trupurile tinere, iar mișcarea exuberantă înlocuiește amorțeală din zori de zi. Muzica răsună pe plajă.
Închizi ochii și ești la plajă, pe litoralul românesc al Mării Negre. Îi deschizi și ești, de fapt, în Sala Studio a Teatrului de Stat Constanța, pe strada Ion Lahovari nr. 2A, la premiera inaugurală a stagiunii 2022-2023: „Seaside Stories“, de Radu Afrim.
Și iată-te, timp de trei ore și ceva, martor la opt povești de viață (toate s-ar putea întâmpla pe parcursul a 24 de ore), cu oameni simpli, puși în situații extraordinare, care le marchează existența. Cele opt povești au în comun plaja – nisipul și vastitatea Mării Negre, pe care Pegas o străbate la pas strigându-si marfa la găleată: porumb fiert, Coca Cola Light, Coca Cola Normală și Coca Cola Zero.
Dar mai au în comun beach barul La Aroganta, ținut de tanti Lilly Aroganta, de unde emite postul de radio „Seaside Story“ și unde clienții sunt de-ai casei și fac consumație pe datorie, „pe caiet“, precum și un pescăruș. Unul insolit, un genius loci, Relu Pescărelul. Nu știu cât timp i-a luat lui Theodor Șoptelea să studieze comportamentul înaripatului, dar o face atât de serios, veridic și frumos (sare pe stabilopozi, se urcă pe acoperișuri, înghite de-a-ntregul, cu lăcomie, ce primește de pomană, își aruncă ochii în toate părțile și se tânguiește aidoma păsării pe care o întruchipează) încât, cu siguranță, ar merita un premiu de popularitate, un premiu al publicului.
Cele opt episoade distincte, care alcătuiesc spectacolul „Seaside Stories“, sunt scrise de șase autori români contemporani: Tudor Ganea – „Alerga frumos cu genunchii la piept“, Simona Goșu – „Fragil“, Dan Alexa – „O împreunare de vis“, Marius Chivu – „Vieni qua“, „La vulturul de mare cu peștele în gheare“ și „Wyoming“, Lavinica Mitu – „Toți cerceii din Vamă“ și Nicoleta Dabija – „Îi plăcea marea“. Li se adaugă un poem de Nina Cassian, „Te depărtezi“.
Fundalul, contextul este creat de Radu Afrim.
Intens, răscolitor și cu umor eliberator
Spectacolul lui Afrim se urmărește cu sufletul la gură. Este grav, dar și plin de un umor eliberator. Este intens și răscolitor, nu se povestește.
Dar cum altfel poți să vorbești, dacă nu povestind, despre ce se întâmplă pe scenă, despre jocul actorilor din care regizorul a scos tot ce e mai bun și despre scenografie, creație a proaspătului licențiat Theodor Cristian Niculae?
Scenograful a câștigat pariul de a aduce marea pe scenă, transformând-o într-un personaj omniprezent. Costumele și decorul evocă întru totul spațiul estival. Cabinele, așezate discret pe o latură a scenei, reprezintă locul prin care personajele întru și ies din scenă sau devin „rame“ pentru anumite tablouri.
Ecranul mare, amplasat pe o latură a sălii este o prelungire a… plajei. Pe el se derulează întâmplările din valuri, de pe țărm. Filmările, realizate în septembrie, pe plajă, cu echipa completă, au fost realizate de Andrei Dermengiu și Marian Adochiței, alături de Radu Afrim, responsabilul cu marea de pe ecran, văzută de public fiind Andrei Dermengiu, cel care a realizat montajul video fiind totodată și regizorul scenic al spectacolului, împărțind succesul unui spectacol reușit cu Alexandru Bibere – operator lumini, Alexandru Popa și Eduard Lupu, operatori sunet. Din echipa de creație a spectacolului mai fac parte: asistent de regie Mara Oprea, lighting designer Cristian Niculescu și asistent de scenografie Paula Rusu.
„Alerga frumos cu genunchii la piept“, de Tudor Ganea
Tudorel Ganea este băiatul care zdrăngănește la chitară „rock românesc“ și care ascunde în suflet o dramă de familie – tatăl, stâlpul și mândria familiei, pilot experimentat, trece printr-o depresie cumplită după ce supraviețuiește aproape miraculos unui accident aviatic.
În rolul principal, Ștefan Mihai. Un actor complex cu o gamă largă de stări, care deși trăiește o dramă intensă – accidentul și depresia puternică a tatălui – nu își pierde candoarea și bunătatea – cântă la chitară, își ajută cum poate vecinul și prietenul, pe Cătălin din Moldova (interpretat spumos de Theodor Șoptelea). Compartamentul său este în antiteza cu tupeul golanilor (Andrei Bibire, Alexandru Burcă, Cătălin Bucur) și cu exaltarea rockerițelor (Anaïs Agi-Ali, Mihaela Velicu, Lana Moscaliuc, Alina Manțu, Cristiana Luca) în plasa cărora cade și el, dar și protejatul lui.
Prezența mamei și a tatălui dau greutate acestui episod. Iulian Enache, în rolul tatălui, creează un personaj static, copleșitor (pentru că și depresia e o povară mare) în raport cu lejeritatea secvențelor de pe plajă, iar Laura Iordan, în rolul mamei conferă, fără prea multe cuvinte, un plus de dramatism secvenței de familie.
„Fragil“, de Simona Goșu
Mama și fiica, atât de aproape și totuși, atât de departe una de cealaltă. Prima prea prinsă în a face totul ca la carte, dar absentă, iar cealaltă introvertită, zăgăzuindu-și cele mai intense trăiri din dorința de a nu deranja ordinea mamei.
Fără să-și părăsească locul de pe cearceaf, Cristiana Luca creează un personaj de o încărcătură dramatică ce atinge paroxismul. Doar privindu-și partenera de joc și ținând un pahar de apă în mână. O acompaniază perfect Nina Udrescu, tăcută, dar atât de prezentă prin gesturi repetitive, maniacale. O apariție tăcută și fulgurantă, dar nu fără greutate, este și salvamarul, interpretat de Alexandru Burcă, elev în clasa a XII-a, care fumează relaxat o țigară, undeva în fundal, după ce a salvat fata de la înec.
„O împreunare de vis“, de Dan Alexa
Un fante arogant, care își face scop din a cuceri o arogantă precum tanti Lilly. În rolurile principale, Remus Archip și Liliana Ghiță, într-un tandem bine pus la punct, cu momente de tensiune.
Tanti Lilly, personaj bine conturat în „Seaside Stories“ se exprimă colorat și cu dezacorduri. Nu se pierde cu firea, nu se sfiește, se exprimă fără perdea. E vocală, arogantă și planturoasă. Dar știe să asculte. Și sub masca de aroganță se ascunde un suflet sensibil, vulnerabil. Așa cum transpare și din monologul de la finalul spectacolului.
În interpretarea Lilianei Ghiță, Lilly Aroganta este o prezență robustă, dezinvoltă, sigură pe sine cu o frazare impecabilă a cărei interpretare constituie unul dintre punctele de rezistență ale spectacolului.
În acest episod actorul Ștefan Mihai face un adevărat tur de forță, interpretând într-un rol timp destul de scurt, în notă comică, patru micro-roluri pline de miez: Pegas, Patroana, Farmacista și Bunicul.
„Vieni qua“, de Marius Chivu
Un cuplu „crud“ pe plajă. Ea citește o revistă de femei și îl implică și pe el, îi cere sfaturi cosmetice, îi face teste rapide și îi citește horoscopul, el condescendent îi face jocul.
Pentru ca, la scurt timp, în apa mării, el să aibă fantezii cu femeia voluptoasă care se plimbă pe plajă etalându-și nurii, ascunși inutil sub o cămașă, și care-și strigă la răstimpuri, afectat și senzual, patrupedul: „Paco, vieni qua“. Femeia cu flori la pălărie este Monica, iar actrița Liliana Cazan, mișcându-se alene pe plajă și culegând scoici, îi împrumută din feminitatea ei.
Băiatul este interpretat de Theodor Șoptelea, un actor care trece cu lejeritate de la un rol la altul, păstrând, de fiecare dată nealterată plăcerea jocului.
Ea este interpretată de Cătălina Mihai, o actriță care-și joacă cu o ingenuitate naturală rolurile. Care pare să nu facă niciun efort în a intra în pielea personajului. Este aceeași adolescentă, din debutul „Seaside Stories“, care vorbește dezinvolt și colorat la radio spre disperarea MC-ului, care încearcă să cenzureze limbajul dezinhibat al prea tinerilor săi invitați.
În rolul Paco, câinele Monicăi, neobositul Ștefan Mihai, care respiră sacadat, amușină și se mișcă de colo colo, în patru labe, interpretând un simpatic și plictisit patruped de talie mare.
„Toți cerceii din Vamă“, de Lavinica Mitu
O relație care a început la mare și se consumă, la țărm și pe care nu o pot salva nici toți cerceii din Vamă. Aceasta este povestea unui cuplu: ea, mereu nemulțumită, gata să pună punct relației, el mereu lăsând de la el, pentru a fi bine.
În rolurile principale Mihaela Velicu, o actriță expresivă, care atrage atenția asupra sa chiar și când nu rostește prea multe cuvinte și Marian Adochiței, în acest episod într-un rol mai romantic,de îndrăgostit, în contrast cu rolul de star rock de sezon cu plete și geacă de piele mirosind a cantină, Bitălz, adorat de fanele adolescentine. Dialogul lor se transformă în monoloage intense. Trăirile lor reverberează ca un ecou fiind contagioase pentru celelalte cupluri prezente pe mare.
„La vulturul de mare cu peștele în gheare“, de Marius Chivu
Acest episod este despre băiatul care, neavând bani suficient de taxi, se hotărăște să meargă pe jos acasă, dar este încolțit de golani și bătut cu bestialitate. Fatalitate. După ce a încasat o bătaie soră cu moartea, observă că cei cinci lei, care îi lipseau pentru a achita cei 20 de lei ceruți de taximetriști, erau lipiți de un pliant din buzunar.
În rolul principal, Andrei Bibire, care se folosește de cuvânt și gest, deopotrivă, pentru a-și susține partitura. În rolul secundar, acționând ca un personaj colectiv, cei cinci golani mascați (Cătălin Bucur, Alexandru Burcă, Ștefan Mihai, Theodor Soptelea și Remus Archip) care-l încercuiesc și încolțesc fără scăpare, la adăpostul întunericului.
„Îi plăcea marea“, de Nicoleta Dabija
Femeia care și-a pierdut sora și pe care o omagiază în gând și în fiecare gest, purtând-o cu ea pretudinteni, un tovarăș omniprezent și tăcut, care te consumă, așa cum face depresia.
Lana Moscaliuc, însoțită de cele cinci umbre, ipostaze sau reverberații ale sale, cu accente lugubre (Alina Manțu, Laura Iordan, Anaïs Agi-Ali și Mihaela Velicu) joacă incandescent. Este de neoprit. Acaparează tot spațiul scenic, iar combustia sa internă, care i se citește pe chipul adus în prim-plan pe ecran, pare să consume tot aerul din jur. Ea și proiecțiile sale – siluetele îndoliate, care își sincronizează gesturile, trăgând după ele geamanduri de culoarea sângelui sau a vinului roșu, ca niște inimi vii, palpitând.
„Te depărtezi“, de Nina Cassian
Interpretarea Ninei Udrescu (poemul Ninei Cassian) așezată pe un scăunel, la tejgheaua de la beach barul „La Aroganta“ cu prezența sa poetico-statuară face mai ușoară trecerea la următorul episod. Ultimul.
„Wyoming“, de Marius Chivu
Pe plajă, undeva la umbră, o adolescentă într-un scaun cu rotile, adusă de mama ei, cât timp strânge bagajul, intră în vorbă cu un tânăr de 32 de ani, Cezar, între care se înfiripă o duioasă prietenie.
Martori, când tăcuți, când gălăgioși, când statici, când dinamici sunt minionii (Mihaela Velicu, Cătălina Mihai, Andrei Bibire, Alexandru Burcă, Theodor Șoptelea – care se plimbă pe plajă cu camera de filmat luând imagini live, care apar proiectate pe ecran -, Cristiana Luca și Ștefan Mihai).
Acest episod este, cu siguranță, cel mai înduioșător dintre toate. În rolul principal, se află Anaïs Agi-Ali, care a intrat atât de bine în pielea personajului său încât e greu de crezut că este doar o viitoare studentă la actorie, în prezent elevă în clasa a XII-a.
Cezar, „nenea“, care răspunde așezat întrebărilor febrile ale fetei, este interpretat de Cătălin Bucur. Același actor îl întruchipează și pe MC-ul postului de radio „Seaside Stories“, o prezență revigorantă în peisajul torid al plajei. Dezinvolt, cu o voce de… radio, pregnantă și sigură, în rolul de MC, domol și atent în cel de-al doilea Cătălin Bucur iese astfel din anonimatul cetelor de golani în care apare distribuit, pe parcursul spectacolului.
Și chiar dacă cele opt episoade s-au terminat, spectacolul nu s-a terminat.
E octombrie. „Declar închis sezonul estival“, spune Lilly Aroganta. Și după monologul ei încărcat de păreri de rău după vara care trece, o cortină simbolică, acționată de o telecomandă, pentru că cea clasică, din catifea lipsește, cade peste spectacolul „Seaside Stories“. Rând pe rând, fiecare din cele șase monitoare care alcătuiesc fundalul marin se stinge.
Final de octombrie. Stagiunea 2022-2023 a Teatrului de Stat Constanța a început.
Spectacolul „Seaside Stories“ a avut premiera pe 26 și 27 octombrie. Următoarele reprezentații sunt programate pe 1, 2 și 3 decembrie, de la ora 19.00.
Sursă foto: Teatrul de Stat Constanța