„Goi pușcă“ – angoase, sclipici și senzații tari, pe scena Teatrului de Stat Constanța
În vremuri grele, fiecare încearcă să supraviețuiască cum poate, chiar furând de la fosta întreprindere la care credea că va munci pe viață. Asta dacă nu cumva apare vreo soluție îndrăzneață, dar care nu e lipsită nici de riscuri, nici de ridicol… Însă încercarea moarte nu are. Așa că… de ce nu?!
De ce nu ați veni la Teatrul de Stat Constanța să uitați de griji, în acest weekend (sâmbătă, 25 septembrie și duminică, 26 septembrie), de la ora 19.00?!
La deschiderea stagiunii 2021-2022, Dramaticul de la Marea Neagră propune publicului, în premieră, o comedie amară care spre final devine efervescentă. Pentru că, într-adevăr spectacolul „Goi pușcă“, de Simon Beaufoy, după filmul „ The Full Monty“, în regia lui Vlad Cristache și traducerea lui Bogdan Budeș, este ca o petrecere care începe, fără chef, anost și se termină incandescent, cu jocuri de lumini, sclipici și senzații tari!
„Goi pușcă“ este un spectacol altfel, în care nud nu înseamnă neapărat indecent, care pe lângă un skow de striptease, aclamat mai ales de doamnele din sală, tratează probleme serioase precum: lipsa locurilor de muncă, depresia, divorțul, relațiile dintre copii și părinții lor despărțiți, frica de eșec, minciuna, criza de identitate. Acțiunea se petrece în Sheffield, Anglia, în timpul guvernării „doamnei de fier“, Margaret Thatcher, într-o perioadă marcată de criză, dar ar putea fi plasată foarte bine în România. Pentru că proiecțiile video de la începutul spectacolului, în care se vorbește despre producțiile record de oțel din Sheffield, despre dezvoltarea înfloritoare, de condițiile de trai și de petrecere a timpului liber, oferite oamenilor muncii seamănă izbitor de bine cu propaganda comunistă.
Spectacolul aduce pe scenă 17 actori ai Teatrului de Stat Constanța, pe colegul lor, managerul Teatrul „Jean Bart” din Tulcea, Ionuț Paul Ștefan și… un copil. Personajele sunt însă și mai multe, pentru că există actori care, în același spectacol, interpretează mai multe roluri secundare. Există însă și roluri pe care sunt distribuiți doi actori, care pot fi văzuți, evident, în reprezentații diferite.
Ionuț Paul Ștefan joacă rolul lui Dave, un soț deprimat că nu mai lucrează cu Margaret, macaraua sa de șapte tone pe care lucra atunci când nu era șofer. Blazat și complexat, se simte oricum, gras și inutil, dar asta nu o împiedică pe soția sa, Jean (Florina Stănculeț), să-l iubească.
Actorul tulcean face echipă bună cu colegul său de la Constanța, Marian Adochiței, care-l interpretează pe Gaz, fostul coleg de muncă și actualul prieten de suferință, despărțit de soție și dornic să facă orice, la limita ilicitului, pentru a-și vedea fiul, pe Nathan, aflat în custodia fostei soții, Mandy (Alina Manțu), recăsătorită cu așezatul, dar plicticosul Barry (Andrei Cantaragiu). În rolul lui Nathan a intrat Matei Doreanu, care, deși la debut pe o scenă profesionistă, la numai 13 ani, a demonstrat că se simte în largul său alături de experimentații săi colegi mai mari.
Celor doi prieteni, Gaz și Dave, li se alătură un alt nefericit, pe care îl salvează de la sinucidere, tânărul paznic demisionar Lomper (Theodor Șoptelea).
Inspirați de un show de striptease, susținut de Chippendales, susținut în pub-ul din cartier, patronat de Alan (Dan Cojocaru/Liviu Manolache), cei trei pun la cale un plan pentru a ieși la liman cu orice preț, pe principiul „încercarea moarte n-are“. Așa că fac ce fac și reușesc să-l atragă de partea lor pe fostul lor șef, scorțosul Gerald (Iulian Enache), cu „statut“, profesor de dans la clubul Conservatorilor, care-și minte soția, Linda (Liliana Cazan/Luiza Sarivan) din neputința de a recunoaște că e șomer.
Echipa se mărește printr-un casting la care participă alți abonați la Oficiul Forțelor de Muncă: Calu’ (Florentin Roman), un bătrân „înțepenit“, dar cu sânge clocotitor și Guy, un tânăr încrezător care nu se sfiește să ascundă ceea ce este, gay, așa cum face, Lomper.
Este interesant de urmărit dinamica acestor șase șomeri, care forțați de disperare, ajung să renunțe de bună voie la haine, pentru a fi peste Chippendales. Și, culmea, chiar reușesc!
„Goi pușcă“ este un spectacol în care se trece de la momente de o tristețe apăsătoare, la zâmbete în colțul buzelor culminând la final cu o bună dispoziție molipsitoare, deoarece totul se încheie într-o cheie optimistă.
Cele șase personaje sunt personajul principal colectiv însă succesul reprezentațiilor se datorează și aparițiilor sporadice ale personajelor secundare, construite în cheie gravă, comică, burlescă și neutră, cărora li se atribuie unul sau chiar trei roluri: Brian/Reg/Tipul de la interviu – Adrian Dumitrescu, Alf/Hoț /Polițist – Remus Archip, Terry/Hoț 2/Polițist 2 – Andrei Bibire, Sharon – Laura Iordan Adrian, Bee – Georgiana Mazilescu, Annie/Psiholog Poliție – Lana Moscaliuc și Michele (sora lui Guy) – Ecaterina Lupu/Cristiana Luca.
Costumele și decorurile spectacolului, interșanjabile la nevoie, construite și pe orizontală, dar și pe verticală, pe mai multe niveluri, poartă semnătura Mădălinei Niculaie, cu care regizorul Vlad Cristache a colaborat și la primul spectacol pe care l-a montat pentru Teatrul de Stat Constanța, „Lasă-mă să intru“.
Mișcarea scenică și coregrafia au fost realizate de Ștefan Lupu, actor, regizor și coregraf, de asistența de coregrafie ocupându-se actrița Florina Stănculeț.
„Goi pușcă“ este cel de-al treilea spectacol pe care Vlad Cristache l-a montat pentru Teatrul de Stat Constanța după „Lasă-mă să intru!“ și „Crima din strada Lourcine“.
Spectacolul nu este recomandat copiilor sub 14 ani.