Emoții mari la Teatrul de Stat Constanța. „Billy Șchiopul“ se pregătește să urce pe scenă

Teatrul de Stat Constanța (TSC) invită publicul în sala de spectacole, în acest weekend, pentru a urmări cel mai nou spectacol din repertoriu: „Billy Șchiopul“, după Martin McDonagh, în regia lui Vlad Massaci. Avanpremiera este programată vineri, 31 mai, de la ora 19.00, iar premiera va avea loc pe 1 iunie, o a treia reprezentație fiind rezervată pentru a doua zi a lui Cireșar, tot la aceeași oră.

Spectacolul „Billy Șchiopul“ a apărut din dorința directorul interimar al TSC, Erwin  Șimșensohn, de a „debuta“ în instituția de la Marea Neagră cu un proiect de impact, motiv pentru care a invitat la Constanța, după cum a declarat, „doi artiști extrem de importanți“:  „unul dintre vârfurile regiei românești“, Vlad Massaci, și „una dintre figurile de vârf ale scenografiei românești“, Iuliana Vîlsan.

Erwin  Șimșensohn: „Trebuie să avem un repertoriu variat“

Este doar un început, deoarece Erwin  Șimșensohn și-a propus să facă aici „spectacole de bună calitate, care să aibă consistență“ și care să fie montate de regizori buni.

Suntem într-un județ mare, într-un oraș mare, important, care are un teatru. Un teatru de repertoriu. Iar un teatru de repertoriu trebuie să aibă un repertoriu bogat, care să cuprindă și dramaturgie clasică, și dramaturgie contemporană, și dramaturgie clasică, și universală.Trebuie să ne uităm la spațiul european. Mă bucur că și acest spectacol (n.r. – „Billy Șchiopul“) și următorul (n.r. – „Memoria apei“, de Shelagh Stephenson) vin din spațiul european. Trebuie să avem un repertoriu variat. În același timp, repertoriul trebuie să servească și publicului (trebuie văzut ce prinde la public), trebuie să servească și trupei. Pentru că trebuie găsit un repertoriu care să pună în valoare roluri bune prin actori buni“, a spus directorul interimar al TSC în cadrul conferinței de presă care a avut loc, pe 29 mai, pe… scena și în sala instituției de cultură.

O comedie neagră cu un mesaj luminos

Despre „Billy Șchiopul“, care are la bază textul dramaturgului irlandez Martin McDonagh, „The Cripple of Inishmaan“, tradus în limba română de Vlad Massaci și de Cristi Juncu, regizorul a spus că este „o comedie neagră, foarte incorect politică“, dar care revelează că „omul, în principiu, este bun și deși uneori el pare a fi violent verbal, în realitate, adesea se vede că în el zace un strat de pozitivism și bunătate“.

Avem povestea unui băiat care suferă de un handicap fizic și care pare a fi bătaia de joc de a comunității, dar în același timp constatăm că membrii comunității îl iubesc, țin foarte tare la el și îl ajută fiecare, într-un fel sau altul, să își atingă visul“, a subliniat regizorul Vlad Massaci.

El a explicat astfel fascinația pentru „Billy Șchiopul“, text pe care l-a mai pus în scenă în 2006, pentru Teatrul Nottara:  „Ceea ce m-a atras la textul acesta este că are o suprapunere extraordinară. Deși acțiunea se întâmplă în Irlanda, într-un sat îndepărtat de pe o insulă, care se cheamă Inishmaan, spațiul acesta și lumea se suprapun peste lumea și mentalitatea românească. Este o asemănare incredibilă pe care am avut prilejul să o constat la fața locului între irlandezi și români. Dar cred că vorbim, de fapt, de asemănarea comunităților marginale (…)  neatinse de acest nou trend: corectitudinea politică“.

În distribuție, actori buni și studenți cu viitor promițător

La 13 ani distanța de la montarea de la Nottara a găsit noi valențe ale textului lui Martin McDonagh precum și o nouă echipă de actori menită să-i susțină ideile regizorale: Nicodim Ungureanu (Johnnypateenmike), Vlad Bîrzanu de la Teatrul „Odeon“ din București, / Vlad Lință (Billy), Laura Crăciun (Kate), Mirela Pană (Eileen), Mihai Sorin Vasilescu (Mammy), Marian Adochiței (Babbybobby), Andrei Cantaragiu (Doctorul), Otilia Nicoară (Hellen) și Mircea Siromașenco (Bartley).

Am descoperit aici niște actori care abia așteptau să «înflorească» și cu care m-am înțeles admirabil. De asemenea, sunt aici niște studenți (n.r. – Otilia Nicoară și Mircea Siromașenco de la Facultatea de Arte a Universității „Ovidius“ și Vlad Lință de la UNATC) cărora le prevăd, și nu o spun din complezență, un viitor în meseria aceasta“, a mai spus Massaci.

Pentru mine, personajul principal este limbajul pe care îl folosesc personajele. Un limbaj menit să spună ceea ce gândești și nu să ascundă ceea ce gândești. Personajele acestea spun tot ceea ce le trece prin minte și sper să nu fiți șocați de ceea ce veți auzi“, a subliniat regizorul.

Iulia Vîlsan: „Într-o formă sau alta, toți avem vulgaritate și într-o formă sau alta, toți avem tandrețe și candoare“

Scenografia spectacolului este realizată de Iuliana Vîlsan, artistă premiată de UNITER, care, deși născută la Constanța, nu a colaborat niciodată cu teatrele de la Marea Neagră. CV-ul său impresionant (a lucrat cu regizori precum: Mihai Măniuţiu, Radu Afrim, Andrei Şerban, Radu Penciulescu, Alexander Hausvater, Vlad Massaci, Răzvan Mazilu) o recomandă ca fiind unul dintre cei mai valoroși scenografi de teatru ai generației sale.

Ceea ce există în acest spectacol există în fiecare dintre noi într-o formă sau alta. Într-o formă sau alta, fiecare dintre noi a avut o saturație a locului în care a apărut și o dorință de a a evada. Fiecare a avut, într-o formă sau alta, visul american, visul hollywoodian sau visul, oricum l-ai numi. Într-o formă sau alta suntem captivi și avem ochelari de cal în confruntarea cu atipismul, cu lucrurile care sunt altfel. Într-o formă sau alta, toți avem vulgaritate și într-o formă sau alta, toți avem tandrețe și candoare. Și în toate formele astea sunt lucruri care ating. Și ating într-un mod profund și nu are cum să te lase nemodificat o astfel de întâlnire cu cineva care, într-o formă sau alta sau în mai multe forme, îți pune o oglindă în față“, a Iuliana Vîlsan.

Aplauze și pentru cei care nu se văd

Scenografa a fost profund impresionantă de modul și de ritmul în care s-a lucrat la atelierele de producție. „Vreau să mulțumesc oamenilor care nu se văd și, în mod special, vreau să le mulțumesc croitorilor care au făcut un tur de forță, pentru că timpul a fost foarte scurt, iar ei au făcut un lucru fabulos. Sunt două croitorese, de fapt, ceea ce am numit eu croitori, la atelierul de băieți și fete, care au făcut ceea ce vedeți în spectacol în patru zile. Și lucrul acesta a fost făcut cu dăruire, pe care eu nu am cerut-o, dar au simțit nevoia să fie alături de mine până la capăt și în una din nopți nu s-a dormit. (…) Teatrul se face cu pasiune“, a spus Iuliana Vîlsan.

Iar la rândul său, director interimar al TSC,  Erwin Șimșensohn, a întărit și a extins afirmația scenografei la toată echipa aflată în spatele scenei: „Dincolo de trupa pe care o avem, avem în spate o echipă tehnică foarte bună.  (…) Sunt fericit din acest punct de vedere, că am găsit o echipă dornică să facă teatru și să facă teatru de bună calitate și vreau să le mulțumesc și public lucrul acesta“.

Bilete

Biletele pentru „Billy Șchiopul“ pot fi achiziționate de la agenția de bilete a TSC, la 40 lei (lojă și stal) și 10 lei (bilete pentru elevi, studenți, pensionari). Ele pot fi achiziționate și online, de pe www.mystage.ro. Pentru achiziția online, se aplică un comision peste valoarea biletelor, prețurile acestora fiind de 11.30 lei și 43.70 lei.

Agenția de bilete este deschisă luni, între orele 09.00 și 17.00 și de joi până duminică, între orele 11.00 și 19.00. Rezervări se pot face la numerele de telefon: 0241.488.247. / 0371.442.592.

„Billy Șchiopul“ nu se vrea a fi ultimul spectacol nou-nouț al stagiunii 2018-2019, ,  Erwin Șimșensohn sperând ca înainte de Festivalul „Miturile cetății“, ediția a IV-a, (20-30 iunie), publicul să poată vedea măcar avanpremiera spectacolului „Memoria apei“, de Shelagh Stephenson, în regia lui Vladimir Anton și scenografia Mariei Miu.

Share:

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *