Concerte și recitaluriSpectacole

„Vă rog să cumpărați măcar un bilet de 15 lei la spectacolele noastre! Nu mai așteptăm ajutor de la Ministerul Culturii“

Teatrul Național de Operă și Balet „Oleg Danovski“ este, de peste 60 de ani, o oază de bucurie și de lumină pentru constănțenii care vor să trăiască frumos și să dea culoare cenușiului vieții. Acum, Teatrul „Oleg Danovski“, greu încercat de-a lungul ultimilor 14 ani, se vede în imposibilitatea de a-și mai desfășura activitatea, deoarece are o organigramă nepermis de redusă. Doar 137 de angajați!

Cu acești angajați și cu ajutorul colaboratorilor reușește să susțină chiar și patru evenimente culturale într-o săptămână având un repertoriu extrem de bogat: opere, operete, musicaluri, spectacole de balet, concerte simfonice, recitaluri lirice, seri camerale. Pentru colaboratori nu mai sunt însă bani, iar Ministerul Culturii și Identității Naționale (în subordinea căruia își desfășoară activitatea) nu oferă soluții, deși este condus de un actor care nu este străin de problemele cu care se confruntă colegii săi de breaslă, el însuși fiind director de teatru. Un actor care chiar a pășit pragul acestei instituții urmărind din sală spectacolele regizate de soția sa, Alice Barb. Spectacole apreciate de către public, precum: „My Fair Lady“, „Turandot“ și „Forța destinului“.

În aceste condiții, Daniela Vlădescu, directorul general al Teatrului „Oleg Danovski“, aflat în situația de a-și suspenda activitatea, a lansat un apel public către constănțeni, pe pagina sa de Facebook:

Dragi constănțeni, vă rog să cumpărați, fiecare dintre dumneavoastră, măcar un bilet de 15 lei la spectacolele noastre din lunile octombrie, noiembrie, decembrie. Nu știu și nu vreau să cerșesc, dar este singură posibilitate că orașul Constanța să nu piardă o instituție de tradiție a spectacolului muzical-coregrafic și să nu piardă și dreptul la cultură. Oameni minunați au susținut cu pasiune și talent această instituție.

Nu există în lume un oraș mare, bogat și cu oameni frumoși, care să nu aibă instituții de spectacol muzical. Meritați accesul la cultură. În această situație, nu neobișnuită pentru Teatrul nostru, dar fără precedent în gravitatea ei, nu mai așteptăm ajutor de la Ministerul Culturii și Identității Naționale.

Istoria instituțiilor de spectacol din Constanța a fost tumultuoasă și nedreaptă, începând cu anul 2004

De când am trecut în subordinea Ministerului Culturii, după ce am fost desființați în anul 2010 de către CJ Constanța, s-au succedat în funcția de ministru al Culturii cel puțin 15 persoane. După salvatorul nostru, domnul Kelemen Hunor, (prin intermedierea plină de suflet a doamnei Irina Cajal, secretar de stat, au urmat mulți miniștri. Unii nici măcar nu au apucat să se informeze și au fost schimbați. Alții nu au avut timp să ajungă și la Constanța, alții au fost total dezinteresați de situația noastră, câțiva nu au înțeles-o pe întreaga perioadă a mandatului și, destul de mulți, au fost răuvoitori și au vrut să continue marea curățenie făcută de Nicușor Constantinescu în 2010.

Spre norocul nostru, care se vede că a luat sfârșit, între perioadele negre de umilință, frică, sacrificii și disperare, s-au mai intercalat perioade, prea scurte, cu oameni excepționali în Ministerul Culturii. 2016, sub conducerea doamnei ministru Corina Șuteu și la inițiativa secretarilor de stat, domnul Lucian Varșăndan și domnul Erwin Simsensohn, care s-au informat și au dorit să rezolve problemele teatrului nostru, probleme fără precedent în istoria instituțiilor de cultură din România comunistă și postdecembristă, am reușit, într-o prima etapă, egalizarea salariilor cu a celorlalte instituții de profil subordonate MC.

Mare ne-a fost uimirea când am văzut că salariile noastre erau, pe funcții, de două sau trei ori mai mici decât în țară. Asta «datorându-se» tot conducerii CJ Constanța, din perioada 2004-2010.

La sfârșitul anului 2016, o altă schimbare politică ne-a adus o nouă conducere a MC. Prima jumătate a anului 2017 am trăit cu spaima neputinței din pricina bugetului alocat, fără a se ține seama de realitățile teatrului nostru: organigramă necuviincios de mică și muncă infernală și de înalta ținută(140-160 spectacole anual).

Apoi a apărut un nou ministru, la jumătatea anului 2017, domnul Lucian Romașcanu, s-a informat, a înțeles, ne-a ajutat și a fost schimbat la începutul anului 2018. Acum, în An Centenar, în loc să sărbătorim ca toate instituțiile de cultură din țară, dăruim și noi jertfa noastră, Teatrul Național de Operă și Balet «Oleg Danovski». Și, ca toți martirii, vă asigurăm că ne-am făcut datoria cu prisosință“.

Share: